Κ. Χατζηδάκης: «Παρουσιάζουμε σήμερα μια ρύθμιση-ομπρέλα για τα νοικοκυριά που επλήγησαν από την κρίση τα τελευταία χρόνια. Για συμπολίτες μας που δεν δανείστηκαν
αλόγιστα, ωστόσο είδαν το εισόδημά τους να μειώνεται σημαντικά εξαιτίας της κρίσης και έχουν αδυναμία να τα καταφέρουν σε σχέση με τις δόσεις προς τις τράπεζες.
αλόγιστα, ωστόσο είδαν το εισόδημά τους να μειώνεται σημαντικά εξαιτίας της κρίσης και έχουν αδυναμία να τα καταφέρουν σε σχέση με τις δόσεις προς τις τράπεζες.
Το πρώτο συστατικό στοιχείο των ρυθμίσεων που παρουσιάζουμε έχει να κάνει με τους ενήμερους δανειολήπτες, σε συνέχεια ακριβώς όσων είχαμε παρουσιάσει το Νοέμβριο. Η ρύθμιση αυτή αφορά τα νοικοκυριά που τα τελευταία δυο χρόνια είδαν το εισόδημά τους να μειώνεται κατά 20%. Τα νοικοκυριά αυτά πρέπει να έχουν καθαρό ετήσιο εισόδημα 25.000 ευρώ, δηλαδή το μικτό είναι αρκετά παραπάνω. Και αυτό που προβλέπεται είναι ότι οι ετήσιες δόσεις που θα καταβάλλουν τα νοικοκυριά αυτά, θα είναι κάτω από το 30% ή μέχρι το 30% του ετήσιου εισοδήματός τους. Η ρύθμιση αυτή ισχύει για τέσσερα χρόνια.
Για τα νοικοκυριά που έχουν ετήσιο καθαρό εισόδημα μέχρι 15.000 ευρώ, ισχύουν ακόμα πιο ευνοϊκές ρυθμίσεις. Και για τους ανέργους, ακόμα περισσότερο ευνοϊκές.
Δεύτερον, σε σχέση με το Ν. 3869, έτσι όπως είχαμε προαναγγείλει από το Νοέμβριο, προχωρούμε σε εξορθολογισμό και επικαιροποίησή του, έτσι ώστε να αντιμετωπιστεί η ομηρία και η αβεβαιότητα που υπάρχει σε σχέση με αυτούς που υπάγονται στο συγκεκριμένο νόμο. Και στο νόμο αυτό, υπενθυμίζω, υπάγονται όσοι έχουν αδυναμία πληρωμής.
Πρώτη περίπτωση είναι ενήμεροι οφειλέτες που είδαν τα εισοδήματά τους να μειώνονται. Δεύτερη περίπτωση ο Ν. 3869, είναι εκείνοι που έχουν αδυναμία πληρωμής και θέλουν την αντιμετώπιση του ζητήματος μέσω της δικαιοσύνης.
Πέρα από αυτά, επαναλαμβάνουμε την κατ” αρχήν συμφωνία με τις τράπεζες για επιβράβευση των συνεπών δανειοληπτών. Είναι κάτι που δεν αφορά την τρόικα, απλώς υπενθυμίζουμε αυτό το οποίο είχαμε ανακοινώσει και ισχύει. Κατ” αρχήν συμφωνία της κυβέρνησης με τις τράπεζες. Σε εθελοντική βάση οι τράπεζες να προχωρούν σ’ ένα πρόγραμμα που θα καλύπτει τους συνεπείς δανειολήπτες και θα τους επιβραβεύει.
Τέταρτον, θα προχωρήσουμε σε προσαρμογή του ΤΕΙΡΕΣΙΑ στα δεδομένα της εποχής. Θα ληφθεί υπ” όψιν η επίπτωση της κρίσης στις επιχειρήσεις εν προκειμένω. Ο στόχος είναι να μη χαθούν θέσεις εργασίας και επιχειρήσεις φυσικά, εξαιτίας ενός πλαισίου που δεν αντανακλά πια την πραγματικότητα. Θέλουμε ένα σύγχρονο, ρεαλιστικό πλαίσιο.
Αυτό που παρουσιάζουμε σήμερα είναι ένα βήμα μπροστά. Θεωρούμε ότι μετά από 4 μήνες διαπραγματεύσεων, τόσο για το Ν. 3869 όσο και για το άλλο, το καινούργιο πρόγραμμα των ενήμερων οφειλετών, εξαντλήσαμε τα περιθώρια διαπραγμάτευσης με την τρόικα και πιστεύουμε ότι οι ρυθμίσεις αυτές είναι μια ανακούφιση για τις ελληνικές οικογένειες που είδαν το εισόδημά τους να μειώνεται τα τελευταία χρόνια εξαιτίας της κρίσης και δε μπορούν να τα φέρουν βόλτα με τις τράπεζες.
Θ. Σκορδάς: Να ξεκινήσω ευχαριστώντας όλους όσοι συνέβαλαν και από τα στελέχη του Υπουργείου και από τους συνεργάτες του γραφείου του Υπουργού, του δικού μου και του Γενικού Γραμματέα Καταναλωτή του κ. Στεργίου, για να φτάσουμε στο σημερινό αποτέλεσμα.
Θεωρούμε ότι αυτό δεν αποτελεί μια λύση- πανάκεια, αν θέλετε, για το σύνολο των δανείων. Αποτελεί όμως μια ισχυρή συμβολή στην προσπάθεια διατήρησης της κοινωνικής συνοχής και αλληλεγγύης, στο πιο σκληρά δοκιμαζόμενο κομμάτι των συμπολιτών μας.
Σε ό,τι αφορά στην εξειδίκευση των στοιχείων που σας ανέφερε ο κ. Υπουργός, όπως είπαμε, προϋπόθεση ένταξης στο πρόγραμμα είναι να έχει κανείς πλέον καθαρό οικογενειακό εισόδημα ετησίως 25.000 ευρώ, αφαιρουμένων δηλαδή των φόρων και των κρατήσεων για ασφαλιστικές εισφορές.
Κ. Χατζηδάκης: Αφαιρουμένων. Μικτό θα είναι παραπάνω.
Θ. Σκορδάς: Μικτό πηγαίνει περίπου στις 35.000 με 37.000. Δε μετράμε αυτά. Λέμε καθαρό εισόδημα, οικογενειακό αλλά καθαρό, όπως ορίζεται από την Εφορία το καθαρό εισόδημα. Καθαρές αποδοχές. Εισόδημα που μπορεί να είναι και από ενοίκια, μπορεί να είναι από άλλες πηγές, να είναι από μερίσματα κλπ. Καθαρό εισόδημα πάντως λέμε.
Δεύτερον, ειδικά για πάσχοντες από βαριά ασθένεια ή αναπηρία, τρίτεκνους και πολύτεκνους, το όριο ανεβαίνει στις 30.000 ευρώ. Η προϋπόθεση το εισόδημα αυτό να έχει μειωθεί τουλάχιστον κατά 20% από τις αρχές του 2010 έως σήμερα, και το σύνολο της ακίνητης περιουσίας του νοικοκυριού, να μην ξεπερνά σε αντικειμενική αξία τις 250.000 ευρώ. Το σύνολο των καταθέσεών τους, να μην ξεπερνά τις 10.000 ευρώ και το ανεξόφλητο υπόλοιπο των δανειακών του υποχρεώσεων να μην ξεπερνά τις 150.000 ευρώ.
Το πρόγραμμα αφορά σε ενυπόθηκα μη ληξιπρόθεσμα δάνεια κύριας κατοικίας, η αντικειμενική αξία της οποίας δεν ξεπερνά τις 180.000 ευρώ. Οι δικαιούχοι με τα παραπάνω χαρακτηριστικά, θα έχουν μια περίοδο χάριτος τεσσάρων ετών με άμεση μείωση της μηνιαίας καταβολής, μέχρι του ορίου του 30% του μηνιαίου καθαρού εισοδήματος που έχει το νοικοκυριό και η οποία δόση θα προσαρμόζεται σε πιθανή μεταβολή του εισοδήματος σύμφωνα με αυτή την προδιαγραφή του 30%.
Αντίστοιχη θα είναι η παράταση της συμβατικής διάρκειας του δανείου και η αποπληρωμή του, μετά την τετραετία, θα συνεχίζεται με τους όρους της αρχικής σύμβασης χωρίς καμία επιβάρυνση για το δανειολήπτη.
Για τους δικαιούχους που έχουν καθαρό εισόδημα έως 15.000 ευρώ, δηλαδή τους πιο αδύναμους της ρύθμισης, το επιτόκιο της σύμβασης του δανείου περιορίζεται για τον υπολογισμό αυτής της τετραετούς περιόδου στο 1,5%. Είναι το επιτόκιο της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας συν 0,75%. Γι’ αυτούς που είναι από 15.000 και πάνω, ισχύει το συμβατικό επιτόκιο που έχουν στη δανειακή τους σύμβαση.
Οι άνεργοι που μοναδικό εισόδημα έχουν το επίδομα ανεργίας, έχουν εντός της περιόδου χάριτος, συνολικά ένα εξάμηνο περιθώριο μηδενικών καταβολών με πλήρη απαλλαγή τόκων.
Εδώ, για να μη γίνει καμία σύγχυση, το εξάμηνο είναι με μηδενική καταβολή αλλά και μηδενική επιβάρυνση τόκων. Από το εξάμηνο και μετά, εάν διατηρεί την ιδιότητα του ανέργου, προφανώς είναι πάλι μηδενική η καταβολή γιατί δεν υπάρχει εισόδημα.
Και όπως είπε και ο Υπουργός, εξυπακούεται ότι ισχύουν τα όσα είχαμε πει και όταν παρουσιάσαμε την αρχική μας πρόταση, για τη βελτίωση του Ν. 3869 και βέβαια για την ουσιαστική βελτίωση του ΤΕΙΡΕΣΙΑ ο οποίος δίνει κι αυτός με τη σειρά του μια σημαντική ανάσα σε πολλούς επαγγελματίες».
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Γράψε την άποψή σου...