«Δωράκι» στα ΚΤΕΛ - Φυλακή για την κατάληψη διοδίων από το κίνημα «Δεν πληρώνω»
Πλήθος από άρθρα που ήδη προκαλούν έντονες συζητήσεις, αφού ικανοποιούν κλαδικά αιτήματα των αυτοκινητιστών Ταξί και ΚΤΕΛ και φέρνουν νέα μέτρα κατά του κινήματος «Δεν πληρώνω» στα διόδια, περιέχει το πολυνομοσχέδιο του υπουργείου Υποδομών για τις Ηλεκτρονικές Επικοινωνίες, τα Ταξί και τα Δημόσια Έργα.
Είναι χαρακτηριστικό ότι το σχέδιο νόμου αναβιώνει την προ του 2003 νομική πραγματικότητα των ταξί, μεταφέρει αυτούσιο και χωρίς καμία αλλαγή τον μαθηματικό συντελεστή για τις νέες άδειες ταξί του «ΠΔ Ρέππα», «χαρίζει» την εναλλακτική αγορά ειδικής μίσθωσης στα υφιστάμενα ταξί, φέρνει «δώρα» στους ιδιοκτήτες ΚΤΕΛ και σκληραίνει τις ποινές για όσους δεν πληρώνουν διόδια ή καταλαμβάνουν τους σταθμούς διοδίων.
Μάλιστα, άρθρο του νομοσχεδίου δημιουργεί προβληματισμό στις κοινοπραξίες που συμμετέχουν στις συμβάσεις παραχώρησης των αυτοκινητοδρόμων, αφού παρέχει μονομερές δικαίωμα στο κράτος αλλαγής των τιμών των διοδίων, πρόνοια που, όμως, μπορεί να προκαλέσει νομικές «παρενέργειες» στα μεγάλα έργα, αφού ανατρέπει χρηματοοικονομικές διαστάσεις των έργων.
Το σχέδιο νόμου φέρνει αλλαγές στον Κώδικα Απαλλοτριώσεων, που θα μειώσουν το κόστος και θα επιταχύνουν την κατασκευή των έργων, ενώ περιέχει και αρκετές θετικές πρόνοιες για δημόσιες επιχειρήσεις, όπως η ΕΡΓΟΣΕ, η Αττικό Μετρό και η Εγνατία, που θα τις επιτρέψουν να δραστηριοποιηθούν καλύτερα στο εγχώριο και διεθνές περιβάλλον. Επίσης, εξαιρεί πλήθος ειδικοτήτων του ΟΣΕ από την εργασιακή εφεδρεία.
Στο πνεύμα Ρέππα τα ταξί
Το νομοσχέδιο για τα ταξί μεταφέρει αυτούσιο τον μαθηματικό τύπο Ρέππα, τον οποίο «εμπλουτίζει» με συγκοινωνιακά και περιβαλλοντικά κριτήρια, που θα επιτρέπουν στους περιφερειάρχες ανά δύο χρόνια να αυξομειώνουν και να καθορίζουν τον αριθμό των νέων αδειών ταξί.
Ωστόσο, εκ των πραγμάτων οι συντελεστές καθιστούν απαγορευτική την έκδοση αδειών σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη, όπου παρατηρείται κορεσμός, κι επιτρέπουν με το «σταγονόμετρο» λίγες νέες άδειες στην επαρχία. Πάντως, οι νέες άδειες θα προκύπτουν έπειτα από μελέτες που θα εκπονεί συμβούλιο επιστημόνων με την συμμετοχή οργάνων της διοίκησης.
Το νομοσχέδιο παραδίδει την εναλλακτική αγορά στους υφιστάμενους αυτοκινητιστές, οι οποίοι θα μπορούν να κάνουν μετατροπή της άδειας και να δουλέψουν τα ταξί τους ως ειδικής μίσθωσης. Αυτό σημαίνει ότι δεν θα έχουν ταξίμετρο, δεν θα μπορούν να πάρουν πελάτες από τον δρόμο και θα λειτουργούν μόνο κατόπιν ραντεβού και προσυμφωνημένου κομίστρου. Πρακτικά, το υπουργείο παίρνει τα αποκλειστικά δικαιώματα που είχε η ολιγομελής κι έως πρότινος κλειστή αγορά της λιμουζίνας και τα δίνει στους αυτοκινητιστές, «σφραγίζοντάς» την ερμητικά.
Ενδιαφέρον παρουσιάζει η πρόνοια που ορίζει ότι τα ειδικής μίσθωσης οχήματα, αντί επτά και εννέα θέσεων που προγραμματίζονταν να είναι αρχικά, μπορούν να είναι πενταθέσια, δηλαδή, να προέρχονται από τον υφιστάμενο στόλο ταξί. Έτσι, εκ των πραγμάτων περιορίζεται η πιθανότητα κυκλοφορίας μίνι-βαν και μικρών λεωφορείων, τα οποία αποδεδειγμένα χρειάζεται η ξενοδοχειακή και τουριστική αγορά. Ωστόσο, και σε αυτά διατηρούνται οι υφισταμένες έδρες των αυτοκινητιστών, όμως θα επιτρέπεται η μεταστάθμευση των ταξί με κοινή απόφαση των οικείων περιφερειαρχών.
Πρόσωπα με γνώση της αγοράς των ταξί παρατηρούν ότι ουσιαστικά οι ρυθμίσεις επαναφέρουν το προ του νόμου Βερελή καθεστώς, που ίσχυε για ορισμένες δεκαετίες, αφού αίρεται η από το 2003 απαγόρευση έκδοσης νέων αδειών και μετακυλύετε στις περιφέρειες η πίεση και το πολιτικό κόστος της υπόθεσης.
Το σχέδιο νόμου καταργεί το πλαφόν της κατοχής δύο αδειών ανά φυσικό πρόσωπο και επιτρέπει την κατοχή έως και ποσοστού 5% επί των υπαρχουσών αδειών σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη και έως 10% στην επαρχία. Τηρουμένων των χαμηλών τιμών των αδειών ταξί στις μάντρες, εκτιμάται ότι το συγκεκριμένο σημείο του ν/σ θα ευνοήσει την κινητικότητα στην αγορά αδειών και την αναδιανομή τους. Επίσης, όλα τα νομικά πρόσωπα θα μπορούν αποκτούν άδειες ταξί, όμως κάτοχος άδειας ταξί δεν θα μπορεί να διοριστεί στο δημόσιο.
Οι νέες άδειες θα δίνονται κατόπιν πρόσκλησης εκδήλωσης ενδιαφέροντος από τις περιφέρειες, θα στοιχίζουν 1.000 ευρώ, θα απαιτείται η καταβολή εγγύησης υπέρ του δημοσίου ύψους 5.000 ευρώ, ενώ εάν οι αιτήσεις υπερβαίνουν τις προσφερόμενες άδειες, τότε θα γίνεται κλήρωση.
Η πρόταση νόμου επιβάλει στα κίτρινα ταξί μονή ταρίφα σε ολόκληρο τον νομό Αττικής – πλην νήσων-, το ίδιο κάνει στο νομό Θεσσαλονίκης (πλην δήμων Βόλβης, Λαγκαδά και Χαλκηδόνας), ενώ επιτρέπει την δραστηριοποίηση των κανονικών ταξί στις δημοτικές ενότητες Ν.Αλικαρνασσού, Γαζίου, Γουβών, Χερσονήσου και Μαλίων του Ηρακλείου, στις περιοχές Σούδας, Ακρωτηρίου, Νέας Κυδωνίας, Θερίσου, Ελ.Βενιζέλου και Κεραμιών των Χανίων, Βόλου και Νέας Ιωνίας της Μαγνησίας και Κατερίνης και Παραλίας του νομού Πιερίας.
Φυλακή για το «Δεν πληρώνω»
Σύμφωνα με το νομοσχέδιο, όποιος καταλαμβάνει μέρος ή ολόκληρο το οδόστρωμα «και των εγκατεστημένων σε αυτό σταθμών διοδίων των αυτοκινητοδρόμων» ή παρεμποδίζει ή διακόπτει την λειτουργία των σταθμών διοδίων θα τιμωρείται με φυλάκιση τουλάχιστον τριών μηνών ή έως έξι μηνών, εάν η πράξη τελέστηκε από αμέλεια, σύμφωνα με το άρθρο 292 του Ποινικού Κώδικα. Η εν λόγω πρόνοια καλείται να αντιμετωπίσει τα περιοδικά «ανοίγματα» των διοδίων από το κίνημα «Δεν πληρώνω» κι εκτιμάται ότι θα ανεβάσει την ένταση στους εθνικούς αυτοκινητοδρόμους.
Επίσης, η βεβαίωση της παράβασης της μη πληρωμής διοδίων θα γίνεται και «μέσω τεχνικών ή ηλεκτρονικών μέσων», εν προκειμένω των καμερών που βρίσκονται εγκαταστημένες στους σταθμούς διοδίων. Πρόκειται για «συμπλήρωμα» στην τροπολογία που είχε καταθέσει ο κ. Δημ. Ρέππας, που τιμωρεί με 200 ευρώ πρόστιμο και αφαίρεση πινακίδων και άδειας κυκλοφορίας για όσους δεν πληρώνουν διόδια.
Το ίδιο άρθρο φέρνει μία νομική «βόμβα» στις συμβάσεις παραχώρησης, καθώς με απόφαση υπουργού, θα είναι δυνατόν «να καθορίζονται διόδια τέλη σε επίπεδο χαμηλότερο του συμβατικά προβλεπόμενου λόγω, μη οφειλόμενης στον παραχωρησιούχο, καθυστέρησης στην ολοκλήρωση τμημάτων είτε υπό ταυτόχρονη κατασκευή και κυκλοφορία, η παραλλήλων προς υπό κυκλοφορία τμημάτων εθνικών οδών».
Όμως, «σε περίπτωση που δεν έχει επιτευχθεί συμφωνία με τον παραχωρησιούχο, η ανωτέρω απόφαση μπορεί να εκδίδεται με πρόβλεψη αποζημίωσης του παραχωρησιούχου εκ μέρους του Δημοσίου, σύμφωνα με τις διατάξεις της οικείας σύμβασης παραχώρησης, για την τυχόν μείωση των εσόδων του λόγω μείωσης του διοδίου τέλους». «Από την αποζημίωση αφαιρείται το σύνολο της τυχόν ωφέλειας του παραχωρησιούχου από τυχόν αύξηση της κυκλοφορίας και των εσόδων του που οφείλεται στη μείωση του διοδίου τέλους» αναφέρεται.
Το νομοσχέδιο δίνει την δυνατότητα παράδοσης «τμημάτων των αυτοκινητοδρόμων που κατασκευάζονται» μετά την παρέλευση της προθεσμίας περάτωσής τους, στην περίπτωση που δεν έχουν ολοκληρωθεί στο σύνολό τους με υπαιτιότητα του Δημοσίου, «ούτως ώστε να καταστεί δυνατή η εκμετάλλευση του περατωμένου μόνο τμήματος και να μειωθεί η δαπάνη των συμβατικών αποζημιωτικών ρητρών, η οποία προβλέπεται στις υπόψη συμβάσεις που κυρώθηκαν με νόμους, λόγω καθυστέρησης παράδοσης ή ολοκλήρωσης».
Ακόμη, με απόφαση υπουργού «μπορεί να αναστέλλεται εν όλω ή εν μέρει η λειτουργία ή να ενοποιούνται ένας ή περισσότεροι σταθμοί διοδίων αυτοκινητοδρόμων του Διευρωπαϊκού Δικτύου Οδικών Μεταφορών και να καθορίζεται ο εγγύτερος προς αυτούς σταθμός στον οποίο θα εισπράττονται και τα τέλη διέλευσης του σταθμού του οποίου η λειτουργία αναστέλλεται». «Τα έσοδα του σταθμού διοδίων η λειτουργία του οποίου αναστέλλεται με την ανωτέρω απόφαση, θα αποδίδονται στον δικαιούχο τους από τον εκάστοτε λειτουργό του καθοριζόμενου με την ως άνω απόφαση σταθμού διοδίων» σημειώνεται.
Επίσης, με υπουργική απόφαση θα μπορεί «να καθορίζονται τα διόδια τέλη σε ολοκληρωμένα αυτοτελή τμήματα των αυτοκινητοδρόμων έως το ύψος του Ανώτατου Ορίου Διοδίων Τελών της οικείας σύμβασης παραχώρησης, ανεξαρτήτως της επίτευξης από τον Παραχωρησιούχο των Αποκλειστικών Τμηματικών Προθεσμιών, εφόσον η μη επίτευξη των προθεσμιών αυτών οφείλεται σε υπαιτιότητα του Δημοσίου».
ΚΤΕΛ, τουριστικά λεωφορεία και ΔΕΚΟ
Το νομοσχέδιο παρέχει «ανάσα» τεσσάρων ετών για την απόσυρση του λεωφορειακού στόλου των ΚΤΕΛ, ενώ δίνει την δυνατότητα σε όλα τα λεωφορεία να ταξινομούνται ως τουριστικά. Ωστόσο, επιτρέπει και στα τουριστικά λεωφορεία να αποσύρονται στα 27 χρόνια, όπως συμβαίνει και στα ΚΤΕΛ.
Το σχέδιο νόμου κάνει «δώρο» 45 εκατ. ευρώ στα ΚΤΕΛ για ανανέωση του στόλου, αφού τα χρήματα του προηγούμενου προγράμματος (2001) είχαν εξαντληθεί και πολλοί αυτοκινητιστές, που είχαν υπαχθεί στο πρόγραμμα, κατέθεσαν μαζικά αγωγές κατά του υπουργείου, αφού δεν μπορούσαν να αποπληρώσουν τα νέα λεωφορεία.
Επίσης, εξαιρούνται από το μέτρο της εργασιακής εφεδρείας και οι ειδικότητες του ΟΣΕ Πτυχιούχων Μηχανικών ΤΕ, Tεχνικών Υπαλλήλων – Σχεδιαστών, Τεχνιτών Μηχανοστασίων – Εργοστασίων, Τεχνιτών Ηλεκτρολόγων - Ηλεκτρονικών, Χειριστών Μηχανημάτων Γραμμής & Έργων και Τεχνιτών Γραμμής, καθώς, όπως αναφέρεται, η λειψανδρία του οργανισμού έχει φέρει την κίνηση των συρμών σε οριακό επίπεδο.
Ακόμη, διορθώνονται διάφορες ασάφειες του νόμου Ρέππα στις αρμοδιότητες μεταξύ ΟΑΣΑ και Αττικό Μετρό, αφού η δεύτερη αναλαμβάνει όλα τα έργα σταθερής τροχιάς. Επίσης, αλλάζει το καταστατικό της Αττικό Μετρό, η οποία θα μπορεί να αναλαμβάνει έργα σε όλη την Ελλάδα, αλλά και στο εξωτερικό.
Το νομοσχέδιο φέρνει ειδικές πολεοδομικές ρυθμίσεις για τα έργα του Μετρό σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη, του αερολιμένα Αθηνών και των αυτοκινητοδρόμων που κατασκευάζονται με συμβάσεις παραχώρησης. Αντίστοιχα, ευνοϊκές ρυθμίσεις παίρνουν η Εγνατία οδός, αφού οι προγραμματικές συμβάσεις που έχει υπογράψει «θεωρούνται έγκυρες για κάθε συνέπεια», ενώ η ΕΡΓΟΣΕ θα απολαμβάνει ειδικές πολεοδομικές ρυθμίσεις για τα σιδηροδρομικά έργα.
Σύμφωνα με το νομοσχέδιο, ο υπουργός Υποδομών θα μπορεί να αποσπά υπαλλήλους από και προς τα νομικά πρόσωπα που εποπτεύει για τις εκάστοτε ανάγκες, ενώ δίνεται παράταση στην εκκαθάριση της Ολυμπιακής Αεροπορίας και προστασία 48 μηνών από ασφαλιστικά μέτρα εναντίον της.
Το νομοσχέδιο λύνει διάφορες εμπλοκές σε θέματα εκπαίδευσης υποψηφίων οδηγών και πιστοποίησης επαγγελματικής κατάρτισης οδηγών και ρυθμίζει ζητήματα εγκατάστασης πρατηρίων καυσίμων, αμαξοστασίων των συγκοινωνιακών ΔΕΚΟ και ιδιωτικών ΚΤΕΟ. Επίσης, παρέχει κίνητρα και παράταση στους ιδιοκτήτες φορτηγών προκειμένου να οργανωθούν σε εταιρίες, στους οποίους μειώνει και τα πρόστιμα για ορισμένες παραβάσεις.
Στο σχέδιο νόμου περιλαμβάνονται και οι τροποποιήσεις του Κώδικα Αναγκαστικών Απαλλοτριώσεων, που θα ρίξουν το κόστος της αγοράς γης από το δημόσιο και θα διευκολύνουν τα μεγάλα έργα, ενώ περνούν και πολλά άρθρα σχετικά με ρυθμίσεις στα δημόσια έργα. Επίσης, δίνεται στους δήμους το δικαίωμα να ορίζουν λεωφορειολωρίδες, πλην Αθηνών και Θεσσαλονίκης.
Πλήθος από άρθρα που ήδη προκαλούν έντονες συζητήσεις, αφού ικανοποιούν κλαδικά αιτήματα των αυτοκινητιστών Ταξί και ΚΤΕΛ και φέρνουν νέα μέτρα κατά του κινήματος «Δεν πληρώνω» στα διόδια, περιέχει το πολυνομοσχέδιο του υπουργείου Υποδομών για τις Ηλεκτρονικές Επικοινωνίες, τα Ταξί και τα Δημόσια Έργα.
Είναι χαρακτηριστικό ότι το σχέδιο νόμου αναβιώνει την προ του 2003 νομική πραγματικότητα των ταξί, μεταφέρει αυτούσιο και χωρίς καμία αλλαγή τον μαθηματικό συντελεστή για τις νέες άδειες ταξί του «ΠΔ Ρέππα», «χαρίζει» την εναλλακτική αγορά ειδικής μίσθωσης στα υφιστάμενα ταξί, φέρνει «δώρα» στους ιδιοκτήτες ΚΤΕΛ και σκληραίνει τις ποινές για όσους δεν πληρώνουν διόδια ή καταλαμβάνουν τους σταθμούς διοδίων.
Μάλιστα, άρθρο του νομοσχεδίου δημιουργεί προβληματισμό στις κοινοπραξίες που συμμετέχουν στις συμβάσεις παραχώρησης των αυτοκινητοδρόμων, αφού παρέχει μονομερές δικαίωμα στο κράτος αλλαγής των τιμών των διοδίων, πρόνοια που, όμως, μπορεί να προκαλέσει νομικές «παρενέργειες» στα μεγάλα έργα, αφού ανατρέπει χρηματοοικονομικές διαστάσεις των έργων.
Το σχέδιο νόμου φέρνει αλλαγές στον Κώδικα Απαλλοτριώσεων, που θα μειώσουν το κόστος και θα επιταχύνουν την κατασκευή των έργων, ενώ περιέχει και αρκετές θετικές πρόνοιες για δημόσιες επιχειρήσεις, όπως η ΕΡΓΟΣΕ, η Αττικό Μετρό και η Εγνατία, που θα τις επιτρέψουν να δραστηριοποιηθούν καλύτερα στο εγχώριο και διεθνές περιβάλλον. Επίσης, εξαιρεί πλήθος ειδικοτήτων του ΟΣΕ από την εργασιακή εφεδρεία.
Στο πνεύμα Ρέππα τα ταξί
Το νομοσχέδιο για τα ταξί μεταφέρει αυτούσιο τον μαθηματικό τύπο Ρέππα, τον οποίο «εμπλουτίζει» με συγκοινωνιακά και περιβαλλοντικά κριτήρια, που θα επιτρέπουν στους περιφερειάρχες ανά δύο χρόνια να αυξομειώνουν και να καθορίζουν τον αριθμό των νέων αδειών ταξί.
Ωστόσο, εκ των πραγμάτων οι συντελεστές καθιστούν απαγορευτική την έκδοση αδειών σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη, όπου παρατηρείται κορεσμός, κι επιτρέπουν με το «σταγονόμετρο» λίγες νέες άδειες στην επαρχία. Πάντως, οι νέες άδειες θα προκύπτουν έπειτα από μελέτες που θα εκπονεί συμβούλιο επιστημόνων με την συμμετοχή οργάνων της διοίκησης.
Το νομοσχέδιο παραδίδει την εναλλακτική αγορά στους υφιστάμενους αυτοκινητιστές, οι οποίοι θα μπορούν να κάνουν μετατροπή της άδειας και να δουλέψουν τα ταξί τους ως ειδικής μίσθωσης. Αυτό σημαίνει ότι δεν θα έχουν ταξίμετρο, δεν θα μπορούν να πάρουν πελάτες από τον δρόμο και θα λειτουργούν μόνο κατόπιν ραντεβού και προσυμφωνημένου κομίστρου. Πρακτικά, το υπουργείο παίρνει τα αποκλειστικά δικαιώματα που είχε η ολιγομελής κι έως πρότινος κλειστή αγορά της λιμουζίνας και τα δίνει στους αυτοκινητιστές, «σφραγίζοντάς» την ερμητικά.
Ενδιαφέρον παρουσιάζει η πρόνοια που ορίζει ότι τα ειδικής μίσθωσης οχήματα, αντί επτά και εννέα θέσεων που προγραμματίζονταν να είναι αρχικά, μπορούν να είναι πενταθέσια, δηλαδή, να προέρχονται από τον υφιστάμενο στόλο ταξί. Έτσι, εκ των πραγμάτων περιορίζεται η πιθανότητα κυκλοφορίας μίνι-βαν και μικρών λεωφορείων, τα οποία αποδεδειγμένα χρειάζεται η ξενοδοχειακή και τουριστική αγορά. Ωστόσο, και σε αυτά διατηρούνται οι υφισταμένες έδρες των αυτοκινητιστών, όμως θα επιτρέπεται η μεταστάθμευση των ταξί με κοινή απόφαση των οικείων περιφερειαρχών.
Πρόσωπα με γνώση της αγοράς των ταξί παρατηρούν ότι ουσιαστικά οι ρυθμίσεις επαναφέρουν το προ του νόμου Βερελή καθεστώς, που ίσχυε για ορισμένες δεκαετίες, αφού αίρεται η από το 2003 απαγόρευση έκδοσης νέων αδειών και μετακυλύετε στις περιφέρειες η πίεση και το πολιτικό κόστος της υπόθεσης.
Το σχέδιο νόμου καταργεί το πλαφόν της κατοχής δύο αδειών ανά φυσικό πρόσωπο και επιτρέπει την κατοχή έως και ποσοστού 5% επί των υπαρχουσών αδειών σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη και έως 10% στην επαρχία. Τηρουμένων των χαμηλών τιμών των αδειών ταξί στις μάντρες, εκτιμάται ότι το συγκεκριμένο σημείο του ν/σ θα ευνοήσει την κινητικότητα στην αγορά αδειών και την αναδιανομή τους. Επίσης, όλα τα νομικά πρόσωπα θα μπορούν αποκτούν άδειες ταξί, όμως κάτοχος άδειας ταξί δεν θα μπορεί να διοριστεί στο δημόσιο.
Οι νέες άδειες θα δίνονται κατόπιν πρόσκλησης εκδήλωσης ενδιαφέροντος από τις περιφέρειες, θα στοιχίζουν 1.000 ευρώ, θα απαιτείται η καταβολή εγγύησης υπέρ του δημοσίου ύψους 5.000 ευρώ, ενώ εάν οι αιτήσεις υπερβαίνουν τις προσφερόμενες άδειες, τότε θα γίνεται κλήρωση.
Η πρόταση νόμου επιβάλει στα κίτρινα ταξί μονή ταρίφα σε ολόκληρο τον νομό Αττικής – πλην νήσων-, το ίδιο κάνει στο νομό Θεσσαλονίκης (πλην δήμων Βόλβης, Λαγκαδά και Χαλκηδόνας), ενώ επιτρέπει την δραστηριοποίηση των κανονικών ταξί στις δημοτικές ενότητες Ν.Αλικαρνασσού, Γαζίου, Γουβών, Χερσονήσου και Μαλίων του Ηρακλείου, στις περιοχές Σούδας, Ακρωτηρίου, Νέας Κυδωνίας, Θερίσου, Ελ.Βενιζέλου και Κεραμιών των Χανίων, Βόλου και Νέας Ιωνίας της Μαγνησίας και Κατερίνης και Παραλίας του νομού Πιερίας.
Φυλακή για το «Δεν πληρώνω»
Σύμφωνα με το νομοσχέδιο, όποιος καταλαμβάνει μέρος ή ολόκληρο το οδόστρωμα «και των εγκατεστημένων σε αυτό σταθμών διοδίων των αυτοκινητοδρόμων» ή παρεμποδίζει ή διακόπτει την λειτουργία των σταθμών διοδίων θα τιμωρείται με φυλάκιση τουλάχιστον τριών μηνών ή έως έξι μηνών, εάν η πράξη τελέστηκε από αμέλεια, σύμφωνα με το άρθρο 292 του Ποινικού Κώδικα. Η εν λόγω πρόνοια καλείται να αντιμετωπίσει τα περιοδικά «ανοίγματα» των διοδίων από το κίνημα «Δεν πληρώνω» κι εκτιμάται ότι θα ανεβάσει την ένταση στους εθνικούς αυτοκινητοδρόμους.
Επίσης, η βεβαίωση της παράβασης της μη πληρωμής διοδίων θα γίνεται και «μέσω τεχνικών ή ηλεκτρονικών μέσων», εν προκειμένω των καμερών που βρίσκονται εγκαταστημένες στους σταθμούς διοδίων. Πρόκειται για «συμπλήρωμα» στην τροπολογία που είχε καταθέσει ο κ. Δημ. Ρέππας, που τιμωρεί με 200 ευρώ πρόστιμο και αφαίρεση πινακίδων και άδειας κυκλοφορίας για όσους δεν πληρώνουν διόδια.
Το ίδιο άρθρο φέρνει μία νομική «βόμβα» στις συμβάσεις παραχώρησης, καθώς με απόφαση υπουργού, θα είναι δυνατόν «να καθορίζονται διόδια τέλη σε επίπεδο χαμηλότερο του συμβατικά προβλεπόμενου λόγω, μη οφειλόμενης στον παραχωρησιούχο, καθυστέρησης στην ολοκλήρωση τμημάτων είτε υπό ταυτόχρονη κατασκευή και κυκλοφορία, η παραλλήλων προς υπό κυκλοφορία τμημάτων εθνικών οδών».
Όμως, «σε περίπτωση που δεν έχει επιτευχθεί συμφωνία με τον παραχωρησιούχο, η ανωτέρω απόφαση μπορεί να εκδίδεται με πρόβλεψη αποζημίωσης του παραχωρησιούχου εκ μέρους του Δημοσίου, σύμφωνα με τις διατάξεις της οικείας σύμβασης παραχώρησης, για την τυχόν μείωση των εσόδων του λόγω μείωσης του διοδίου τέλους». «Από την αποζημίωση αφαιρείται το σύνολο της τυχόν ωφέλειας του παραχωρησιούχου από τυχόν αύξηση της κυκλοφορίας και των εσόδων του που οφείλεται στη μείωση του διοδίου τέλους» αναφέρεται.
Το νομοσχέδιο δίνει την δυνατότητα παράδοσης «τμημάτων των αυτοκινητοδρόμων που κατασκευάζονται» μετά την παρέλευση της προθεσμίας περάτωσής τους, στην περίπτωση που δεν έχουν ολοκληρωθεί στο σύνολό τους με υπαιτιότητα του Δημοσίου, «ούτως ώστε να καταστεί δυνατή η εκμετάλλευση του περατωμένου μόνο τμήματος και να μειωθεί η δαπάνη των συμβατικών αποζημιωτικών ρητρών, η οποία προβλέπεται στις υπόψη συμβάσεις που κυρώθηκαν με νόμους, λόγω καθυστέρησης παράδοσης ή ολοκλήρωσης».
Ακόμη, με απόφαση υπουργού «μπορεί να αναστέλλεται εν όλω ή εν μέρει η λειτουργία ή να ενοποιούνται ένας ή περισσότεροι σταθμοί διοδίων αυτοκινητοδρόμων του Διευρωπαϊκού Δικτύου Οδικών Μεταφορών και να καθορίζεται ο εγγύτερος προς αυτούς σταθμός στον οποίο θα εισπράττονται και τα τέλη διέλευσης του σταθμού του οποίου η λειτουργία αναστέλλεται». «Τα έσοδα του σταθμού διοδίων η λειτουργία του οποίου αναστέλλεται με την ανωτέρω απόφαση, θα αποδίδονται στον δικαιούχο τους από τον εκάστοτε λειτουργό του καθοριζόμενου με την ως άνω απόφαση σταθμού διοδίων» σημειώνεται.
Επίσης, με υπουργική απόφαση θα μπορεί «να καθορίζονται τα διόδια τέλη σε ολοκληρωμένα αυτοτελή τμήματα των αυτοκινητοδρόμων έως το ύψος του Ανώτατου Ορίου Διοδίων Τελών της οικείας σύμβασης παραχώρησης, ανεξαρτήτως της επίτευξης από τον Παραχωρησιούχο των Αποκλειστικών Τμηματικών Προθεσμιών, εφόσον η μη επίτευξη των προθεσμιών αυτών οφείλεται σε υπαιτιότητα του Δημοσίου».
ΚΤΕΛ, τουριστικά λεωφορεία και ΔΕΚΟ
Το νομοσχέδιο παρέχει «ανάσα» τεσσάρων ετών για την απόσυρση του λεωφορειακού στόλου των ΚΤΕΛ, ενώ δίνει την δυνατότητα σε όλα τα λεωφορεία να ταξινομούνται ως τουριστικά. Ωστόσο, επιτρέπει και στα τουριστικά λεωφορεία να αποσύρονται στα 27 χρόνια, όπως συμβαίνει και στα ΚΤΕΛ.
Το σχέδιο νόμου κάνει «δώρο» 45 εκατ. ευρώ στα ΚΤΕΛ για ανανέωση του στόλου, αφού τα χρήματα του προηγούμενου προγράμματος (2001) είχαν εξαντληθεί και πολλοί αυτοκινητιστές, που είχαν υπαχθεί στο πρόγραμμα, κατέθεσαν μαζικά αγωγές κατά του υπουργείου, αφού δεν μπορούσαν να αποπληρώσουν τα νέα λεωφορεία.
Επίσης, εξαιρούνται από το μέτρο της εργασιακής εφεδρείας και οι ειδικότητες του ΟΣΕ Πτυχιούχων Μηχανικών ΤΕ, Tεχνικών Υπαλλήλων – Σχεδιαστών, Τεχνιτών Μηχανοστασίων – Εργοστασίων, Τεχνιτών Ηλεκτρολόγων - Ηλεκτρονικών, Χειριστών Μηχανημάτων Γραμμής & Έργων και Τεχνιτών Γραμμής, καθώς, όπως αναφέρεται, η λειψανδρία του οργανισμού έχει φέρει την κίνηση των συρμών σε οριακό επίπεδο.
Ακόμη, διορθώνονται διάφορες ασάφειες του νόμου Ρέππα στις αρμοδιότητες μεταξύ ΟΑΣΑ και Αττικό Μετρό, αφού η δεύτερη αναλαμβάνει όλα τα έργα σταθερής τροχιάς. Επίσης, αλλάζει το καταστατικό της Αττικό Μετρό, η οποία θα μπορεί να αναλαμβάνει έργα σε όλη την Ελλάδα, αλλά και στο εξωτερικό.
Το νομοσχέδιο φέρνει ειδικές πολεοδομικές ρυθμίσεις για τα έργα του Μετρό σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη, του αερολιμένα Αθηνών και των αυτοκινητοδρόμων που κατασκευάζονται με συμβάσεις παραχώρησης. Αντίστοιχα, ευνοϊκές ρυθμίσεις παίρνουν η Εγνατία οδός, αφού οι προγραμματικές συμβάσεις που έχει υπογράψει «θεωρούνται έγκυρες για κάθε συνέπεια», ενώ η ΕΡΓΟΣΕ θα απολαμβάνει ειδικές πολεοδομικές ρυθμίσεις για τα σιδηροδρομικά έργα.
Σύμφωνα με το νομοσχέδιο, ο υπουργός Υποδομών θα μπορεί να αποσπά υπαλλήλους από και προς τα νομικά πρόσωπα που εποπτεύει για τις εκάστοτε ανάγκες, ενώ δίνεται παράταση στην εκκαθάριση της Ολυμπιακής Αεροπορίας και προστασία 48 μηνών από ασφαλιστικά μέτρα εναντίον της.
Το νομοσχέδιο λύνει διάφορες εμπλοκές σε θέματα εκπαίδευσης υποψηφίων οδηγών και πιστοποίησης επαγγελματικής κατάρτισης οδηγών και ρυθμίζει ζητήματα εγκατάστασης πρατηρίων καυσίμων, αμαξοστασίων των συγκοινωνιακών ΔΕΚΟ και ιδιωτικών ΚΤΕΟ. Επίσης, παρέχει κίνητρα και παράταση στους ιδιοκτήτες φορτηγών προκειμένου να οργανωθούν σε εταιρίες, στους οποίους μειώνει και τα πρόστιμα για ορισμένες παραβάσεις.
Στο σχέδιο νόμου περιλαμβάνονται και οι τροποποιήσεις του Κώδικα Αναγκαστικών Απαλλοτριώσεων, που θα ρίξουν το κόστος της αγοράς γης από το δημόσιο και θα διευκολύνουν τα μεγάλα έργα, ενώ περνούν και πολλά άρθρα σχετικά με ρυθμίσεις στα δημόσια έργα. Επίσης, δίνεται στους δήμους το δικαίωμα να ορίζουν λεωφορειολωρίδες, πλην Αθηνών και Θεσσαλονίκης.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Γράψε την άποψή σου...