
Στην Κομοτηνή, μπαίνοντας κανείς στο ταξί, έχει περίπου 7% πιθανότητες να αντικρύσει μια από αυτές τις γυναίκες στη θέση του οδηγού. Κι αυτό, γιατί σε σύνολο 100 περίπου οχημάτων, που κυκλοφορούν σήμερα στην πόλη, 7 είναι οι γυναίκες που έχουν καταφέρει να «αλώσουν» το παραδοσιακά ανδροκρατούμενο επάγγελμα. Ο «ΠτΘ» επιβιβάστηκε στα ταξί 5 εξ αυτών, όχι για να εξετάσει τις οδηγικές τους ικανότητες, που φαίνεται να μην αμφισβητούνται ούτε καν από τους αυστηρότερους κριτές, τους άνδρες συναδέλφους τους, αλλά για να προσπαθήσει να καταγράψει μια ενδιαφέρουσα διαδρομή-αναδρομή στη ζωή και την καθημερινότητα μίας σύγχρονης γυναίκας, η οποία κοντά στο νοικοκυριό, την οικογένεια και τις πολλαπλές υποχρεώσεις που συνήθως επωμίζεται, αποφασίζει να αναζητήσει επαγγελματική διέξοδο σε έναν χώρο δύσκολο, απαιτητικό και πολλές φορές επικίνδυνο ακόμη και για τους άνδρες επαγγελματίες.
Βαρβάρα Ιορδανίδου, Ξεκίνησε προσωρινά και μετρά 20 χρόνια στο τιμόνι

Ανατρέχοντας στα πρώτα χρόνια της ενασχόλησής της με το χώρο, η κ. Ιορδανίδου θυμάται ότι υπήρχαν κατά καιρούς προβλήματα, τα οποία πλέον με την εμπειρία και την προσαρμογή στις συνθήκες του επαγγέλματος αντιμετωπίστηκαν, ενώ ταυτόχρονα δεν έλειπαν και τα πειράγματα από μερίδα συναδέλφων της, λόγω του γεγονότος ότι ήταν γυναίκα. «Το 1994, όταν πρωτοβγήκα στη δουλειά», εξήγησε, «υπήρξαν κάποια μικροπειράγματα με κάποιους συναδέλφους, του τύπου «πάνε στο σπίτι σου να πλύνεις πιάτα» και τέτοια παρόμοια. Η αποδοχή όμως ήταν θετική από το μεγαλύτερο μέρος τους». Όσον αφορά, πάντως, στην αντιμετώπιση των πελατών, κατά την κ. Ιορδανίδου, διαχρονικά, και τότε και τώρα, αντιδρούν θετικά αντικρίζοντας μια γυναίκα οδηγό στο τιμόνι του ταξί. «Το χαίρονται πάρα πολύ», εξήγησε, «γιατί συνήθως μια γυναίκα είναι πιο υπομονετική και πιο διακριτική». Εξαίρεση προς τα παραπάνω αποτελεί μια παρατηρούμενη επιφυλακτικότητα, που διέκρινε παλαιότερα τη στάση γυναικών από τη μειονότητα. «Παλαιότερα, με το μουσουλμανικό στοιχείο και κυρίως με τις γυναίκες», σημείωσε η κ. Ιορδανίδου, «υπήρχε ένα θέμα που αν έβλεπαν γυναίκα οδηγό όντως ντρέπονταν ή φοβούνταν να ανέβουν στο ταξί». «Μου έχει τύχει όταν πρωτοξεκίνησα», θυμάται χαρακτηριστικά, ένα περιστατικό που δύο μουσουλμάνες μόλις με είδαν έκαναν πίσω και δεν ανέβηκαν».
Σήμερα, πάντως, οι γυναίκες οδηγοί ταξί έχουν καταφέρει να είναι ισάξιες με τους άντρες, σύμφωνα με την κ. Ιορδανίδου, και κοινός αντίπαλός τους φυσικά είναι η οικονομική κρίση, που μαστίζει έντονα και τον συγκεκριμένο χώρο. Σε ό,τι αφορά, τέλος στις πολλαπλές υποχρεώσεις μιας γυναίκας, συζύγου, μητέρας κ.λπ., η ίδια δίνει έμφαση στο σωστό προγραμματισμό που πρέπει να υπάρχει και «όλα θα πάνε καλά», όπως εμφατικά δηλώνει. «Αυτός είναι ο ρόλος της σύγχρονης γυναίκας», τονίζει κλείνοντας, «να είναι γυναίκα, να είναι μάνα, να έχει οικογένεια, παιδιά και να τρέχει παντού, να τα προλαβαίνει και να τα συνδυάζει όλα».
Νανά Αθανασίου, Έκανε ένα ξεχωριστό δώρο γενεθλίων στον εαυτό της, την ειδική άδεια ταξί και επαγγελματικού διπλώματος

Πάντως, δείγμα της εξοικείωσης και της προσαρμογής της στο χώρο είναι και το γεγονός ότι η κ. Αθανασίου έχει καταφέρει να ανέλθει στη θέση του αντιπροέδρου στο Ράδιο Ταξί, κερδίζοντας προφανώς με την προσωπικότητα και το πάθος της την εμπιστοσύνη των συναδέλφων της. Μιλώντας για την οικονομική συγκυρία, έχοντας τη δυνατότητα να κρίνει σφαιρικά από το καίριο πόστο που κατέχει, η ίδια διαπίστωσε ότι οι επαγγελματίες του κλάδου καλούνται να δραστηριοποιηθούν σε ένα πολύ δύσκολο περιβάλλον, το οποίο διαπερνά όλες τις επαγγελματικές κατηγορίες άλλωστε, και υπογράμμισε την προσπάθεια ανάταξης, που καταβάλλουν τα μέλη του Ράδιο Ταξί, με συνεχείς προσφορές προς το κοινό, με κατακόρυφη μείωση των χρεώσεων και με επέκταση των υπηρεσιών που προσφέρονται, σε μια κατεύθυνση πολυεπίπεδης εξυπηρέτησης του κόσμου.
Δέσποινα Καρβουνιάρη «Για να κάνει μια γυναίκα αυτή τη δουλειά πρέπει πρωτίστως να έχει αυτοπεποίθηση»

Κριτήριο κατά την ίδια, για να ασκήσει κανείς το συγκεκριμένο επάγγελμα, δεν είναι τόσο πολύ το φύλο, αλλά τα ψυχικά εφόδια που έχει κι ο χαρακτήρας του. Βέβαια, για να κάνει μια γυναίκα αυτή τη δουλειά, παρατηρεί, «πρέπει πρωτίστως να έχει αυτοπεποίθηση». Ωστόσο, εκείνο που είναι απαραίτητο στους έντονους ρυθμούς της καθημερινότητας, που καλούνται να εργαστούν αμφότερα τα δύο φύλα, είναι το χαρακτηριστικό της υπομονής και η μεγάλη ψυχική αντοχή, κατά την κ. Καρβουνιάρη. Τα παραπάνω είναι και τα δικά της βασικά εφόδια, όλα αυτά τα χρόνια, που δραστηριοποιείται ως οδηγός ταξί.
Πάντως, μιλώντας για τις δυσκολίες των συνθηκών, που έχει αντιμετωπίσει η ίδια και οι συνάδελφοί της, δεν παρέλειψε να κάνει ειδική μνεία σε ένα θέμα, που απασχόλησε έντονα την τοπική επικαιρότητα τους τελευταίους μήνες. Ο λόγος για τον ποδηλατόδρομο, που κατασκευάζεται, για τον οποίο η κ. Καρβουνιάρη έκρινε ότι είναι ασύμβατος με την πολεοδομική εικόνα της πόλης μας. «Η Κομοτηνή δεν ήταν για ποδηλατόδρομους από τη στιγμή που δεν είχε τους επαρκείς δρόμους για τα τόσα αυτοκίνητα, που υπάρχουν», παρατήρησε. «Σταματάμε πια μέσα στο δρόμο και ειδικά αν εξυπηρετούμε κάποιους ηλικιωμένους ανθρώπους ή με κινητικά προβλήματα», επισήμανε, «και από πίσω δημιουργείται ουρά με 10-15 αυτοκίνητα. Κι αυτό είναι κάτι που μας δημιουργεί πρόβλημα, γιατί μας βρίζει ο κόσμος αφού δεν μπορεί να καταλάβει τη δουλειά μας».
Γιάννα Ράπτη, Η ενασχόληση με το ταξί διέξοδος από την ανεργία

Άννυ Τσουχά «Από αυτό το επάγγελμα δεν πρόκειται ποτέ να γίνεις πλούσιος, αλλά δεν πρόκειται να πεινάσεις κιόλας»

Σε σχέση με τις λοιπές συνθήκες εργασίας, η κ. Τσουχά παρατηρεί ότι η Κομοτηνή δεν έχει την καλύτερη δυνατή υποδομή σε δρόμους, όπως επίσης διακρίνει και μια κακή νοοτροπία των Κομοτηναίων οδηγών. Ωστόσο «τα πάντα συνηθίζονται», επισημαίνει, όπως βέβαια αντιμετωπίζεται και η δύσκολη σημερινή οικονομική συγκυρία. Για το τελευταίο υπογραμμίζει ότι «από αυτό το επάγγελμα δεν πρόκειται ποτέ να γίνεις πλούσιος, αλλά δεν πρόκειται να πεινάσεις κιόλας».
Συντάκτης:Θωμάς Σταμούλης
e-mail: paratiritis.stamoulis@gmail.com
ΠΗΓΗ:http://www.paratiritis-news.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Γράψε την άποψή σου...