Μία πολύ όμορφη φωτογραφία που αποτυπώνει την Γλυφάδα, την εποχή της δεκαετίας του ’60.
Βλέπουμε την πιάτσα ταξί στ
ην κεντρική πλατεία της Γλυφάδας, με τους οδηγούς των ταξί να στέκονται ο κάθε ένας μπροστά από το ταξί του, περιμένοντας τον πελάτη. Όλοι είναι κουστουμαρισμένοι. Τα ταξί είναι τα λεγόμενα «πειρατικά».
Ας θυμηθούμε όμως τι ήταν τα πειρατικά ταξί, που εκείνη την εποχή ήταν πολύ διαδεδομένα.
Τη δεκαετία του ‘60 οι ταξιτζήδες «μαϊμού» έπαιζαν ξύλο με την αστυνομία με αφορμή τα περίφημα πειρατικά ταξί. Η ιστορία για το άνοιγμα του επαγγέλματος των ταξί δεν είναι καινούρια Κάθε φορά που οι ταξιτζήδες έβγαιναν στους δρόμους να διαμαρτυρηθούν και να διεκδικήσουν κεκτημένα χρόνων, υποστέλλοντας τις σημαίες τους, έβρισκαν αφορμή και έκαναν την εμφάνισή τους τα περίφημα «πειρατικά» ταξί.
Οι «πειρατές» της ασφάλτου, όπως τους αποκαλούσαν ήταν ιδιοκτήτες Ι.Χ., οι οποίοι έβγαιναν στα λιμάνια και στους σταθμούς των τραίνων και «αλίευαν» πελάτες, πάντα έναντι του ανάλογου αντιτίμου. Το Φεβρουάριο του ‘65 μάλιστα, πάνω από 600 ταξιτζήδες «μαϊμού» με τις οικογένειές τους, βγήκαν στο κέντρο της Αθήνας διεκδικώντας από την τότε κυβέρνηση της Ένωσης Κέντρου, άδειες για τα αυτοσχέδια ταξί.
Ανάμεσα στα άλλα συνθήματα που φώναζαν οι παράνομοι ταρίφες ήταν, «Θέλουμε άδεια κι εμείς», «Θέλουμε άδεια και ψωμί» και «Κάτω οι προνομιούχοι», αναφερόμενοι στην τρίτη κατά σειρά, κατανομή αδειών σε πειρατικά ταξί του Ιανουαρίου του ’64, που δεν τους περιελάμβανε. Καθώς η συγκέντρωσή τους κηρύχτηκε παράνομη, ακολούθησε αιματηρή συμπλοκή με τις αστυνομικές δυνάμεις. Οι διαμαρτυρόμενοι επιτέθηκαν απέναντι στα σώματα ασφαλείας, με ρόπαλα, ξύλα από τα πλακάτ που είχαν στα χέρια τους και πέτρες.
Χρειάσθηκε η συμβολή της πυροσβεστικής και η χρήση αντλιών νερού με τις μάνικες για να διαλυθεί το πλήθος. Οι εφημερίδες της εποχής θα γράψουν την επομένη, «Πειραταί συνεπλάκησαν με την αστυνομία - Ετραυματίσθηκαν εκατέρωθεν 17 άτομα». Από τους 18 συλληφθέντες μόνο οι 5 θα δηλώσουν οδηγοί αυτοκινήτων. Οι υπόλοιποι όπως θα προκύψει από την ανάκριση, εντάσσονται σε άλλα άσχετα επαγγέλματα.
Πρόκειται για γεωργούς και ράφτες που επιζητούσαν όμως, να «στριμωχτούν» και αυτοί στον κλάδο των επαγγελματιών αυτοκινητιστών. Η Διοίκηση του Συνδέσμου Ιδιοκτητών Ταξί Αθηνών και Προαστίων που εκπροσωπούσε τότε 4.000 επαγγελματίες αυτοκινητιστές, με ανακοίνωσή της θα στηλιτεύσει την επίθεση των «πειρατών» και θα διαχωρίσει τη θέση της από αυτούς, χαρακτηρίζοντάς τους εκβιαστές της κυβέρνησης και τυχοδιώκτες που επιθυμούν να εισβάλουν στο χώρο.
Αξιοσημείωτη ήταν ακόμη και η συμπάθεια και η λύπη που εξέφρασε το σωματείο, προς τους τραυματίες των σωμάτων ασφαλείας, όπου σύμφωνα με την ανακοίνωσή του, έπραξαν το «ύψιστον» καθήκον τους. Το φαινόμενο της πειρατείας το οποίο εμφανίζεται ακόμη και σήμερα, δεν παρέλειψε να το απαθανατίσει και ο Eλληνικός Kινηματογράφος, με χαρακτηριστικό «πειρατή» της ασφάλτου, τον Κώστα Βουτσά στην ταινία «Ξυπόλητος Πρίγκηψ».
Ελισάβετ Μιτσού
Με πληροφορίες απο: taxitzhs.blogspot.com
Φωτογραφία: «Σίγουρα είσαι παλιός Γλυφαδιώτης, αν …»
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Γράψε την άποψή σου...