UBER: ΜΙΑ ΠΛΑΤΦΟΡΜΑ ΜΕΣΩ ΤΗΣ ΟΠΟΙΑΣ ΟΠΟΙΟΣΔΗΠΟΤΕ ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΜΕΤΑΦΕΡΕΙ ΠΕΛΑΤΕΣ
Πολύ διαδεδομένη είναι στο εξωτερικό η εφαρμογή που επιτρέπει στον καθένα ν' αναλάβει καθήκοντα «ταξιτζή», έναντι φθηνής αμοιβής. Έχει, όμως, πιθανότητες επιτυχίας, αν έρθει και στην Κύπρο;
Η τεράστια δυναμική, που απέκτησε μέσα σε ελάχιστο χρονικό διάστημα η Uber, έχει δημιουργήσει τεράστια προβλήματα στους επαγγελματίες οδηγούς ταξί
Το 2009, στις ΗΠΑ, ιδρύθηκε μια startup εταιρεία με την ονομασία Uber. Η εταιρεία αυτή ξεκίνησε να λειτουργεί για πρώτη φορά στο Σαν Φρανσίσκο στον τομέα των πολυτελών ιδιωτικών μετακινήσεων, για να μετατραπεί λίγο αργότερα σε ένα υποκατάστατο των ταξί, μέσω εφαρμογής κινητών τηλεφώνων. Οποιοσδήποτε πληροί τα κριτήρια της εταιρείας και είναι ιδιώτης κάτοχος αυτοκινήτου, μπορεί μέσω της εφαρμογής να έρθει σε επαφή με τον πελάτη, και να τον μεταφέρει με το όχημά του, στη μισή τιμή περίπου απ' όσα θα στοίχιζε η εκάστοτε διαδρομή με κάποιο ταξί. Όπως ήταν αναμενόμενο, η εφαρμογή αυτή προκάλεσε κύματα αντιδράσεων από επαγγελματίες οδηγούς ταξί και τους συνδέσμους τους, σχεδόν σε κάθε πόλη όπου έκανε η Uber την εμφάνισή της.
Πώς λειτουργεί
Η εφαρμογή Uber έχει καταφέρει μέσα σε ελάχιστο χρονικό διάστημα να βάλει στο περιθώριο τα παραδοσιακά ταξί, σχεδόν σε όλες τις πόλεις στις οποίες λειτουργεί. Η εταιρεία προσλαμβάνει μη επαγγελματίες ιδιώτες κατόχους οχημάτων, οι οποίοι μέσω της πλατφόρμας και μέσω GPS, εντοπίζουν τον πελάτη που επιθυμεί να μετακινηθεί και τον μεταφέρουν με το ιδιωτικό τους όχημα. Η τιμή μιας διαδρομής καθορίζεται από τους υπεύθυνους της εταιρείας, λαμβάνοντας πάντα υπόψη την απόσταση, αλλά και τις τιμές που χρεώνουν τα ταξί στην εκάστοτε πόλη.
Σύμφωνα με την ιστοσελίδα της Uber, οι ενδιαφερόμενοι μη επαγγελματίες οδηγοί που επιθυμούν να συμπληρώσουν αίτηση για να προσληφθούν από την εταιρεία, θα πρέπει να είναι πάνω των 21 χρονών, με καθαρό ποινικό μητρώο. Θα πρέπει επίσης να είναι κάτοχοι διπλώματος οδήγησης εδώ και τουλάχιστον τρία χρόνια, και να μην έχουν καταδικαστεί ποτέ για οδικές παραβάσεις.
Φυσικά, βασική προϋπόθεση είναι να διαθέτουν το δικό τους αυτοκίνητο, το οποίο απαιτείται να είναι τετράπορτο, να διαθέτει τουλάχιστον τέσσερεις θέσεις πέρα από αυτή του οδηγού, να μην είναι παλαιότερο μοντέλο από τη χρονολογία 2001, και να είναι ασφαλισμένο και εγγεγραμμένο. Ο εκάστοτε οδηγός είναι ελεύθερος να επιλέξει τις ώρες που θα εργάζεται, αφού ο μισθός του είναι βασισμένος στις διαδρομές.
Από την πλευρά του πελάτη τώρα, για να μπορεί κάποιος να καλέσει αυτοκίνητο Uber για τις μεταφορές του, θα πρέπει πρώτα να έχει κατεβάσει την εφαρμογή στο κινητό του τηλέφωνο. Απαιτείται επίσης πιστωτική κάρτα, η οποία αποθηκεύεται στον λογαριασμό τον οποίο δημιουργεί ο πελάτης αφού έχει κατεβάσει την εφαρμογή, και κάθε πληρωμή μετά από διαδρομή γίνεται αυτόματα από αυτήν την κάρτα.
Ο πελάτης μπορεί μέσω του GPS του κινητού του τηλεφώνου να εντοπίσει τους διάφορους οδηγούς, οι οποίοι βρίσκονται κοντά στο σημείο όπου επιθυμεί να επιβιβαστεί. Ο πελάτης δεν μπορεί να διαλέξει ποιος από τους οδηγούς θα τον μεταφέρει, αλλά έχει το δικαίωμα να απορρίψει συγκεκριμένο οδηγό. Αφού ολοκληρωθεί η διαδρομή, ο πελάτης ενημερώνεται μέσω ηλεκτρονικού μηνύματος για τη χρέωση της διαδρομής, και υποχρεούται να βαθμολογήσει τον οδηγό του με κλίμακα από το 1 μέχρι το 5. Οι οδηγοί με τις υψηλότερες βαθμολογίες ανταμείβονται από την εταιρεία.
Το UberPool
Το UberPool
Η Uber, μετά την τεράστια επιτυχία της στην Αμερική και στις μεγαλύτερες πόλεις της Ευρώπης, ανακάλυψε τρόπους έτσι ώστε να είναι ακόμα πιο ελκυστική για τους πελάτες της. Έτσι η Uber πρόσθεσε ακόμα μία επιλογή για τους χρήστες της εφαρμογής, το UberPool, που δίνει την ευκαιρία στον πελάτη να μοιραστεί τη διαδρομή του με άλλον πελάτη, χρεώνοντάς τον ακόμα πιο λίγα λεφτά από μια κανονική διαδρομή. Για τους πελάτες που θα χρησιμοποιήσουν το UberPool, και θα μοιραστούν τη διαδρομή, επιβάλλεται τόσο η αφετηρία όσο και ο τελικός τους προορισμός να βρίσκονται σε κοντινή απόσταση. Η σειρά με την οποία θα επιβιβαστούν και θα αποβιβαστούν οι πελάτες, εναπόκειται στην κρίση του οδηγού.
Η εταιρεία Uber εντάσσεται στο σύστημα του «sharing economy», δηλαδή σε ένα σύστημα κοινής οικονομίας χωρίς σύνορα, στην οποία συμμετέχουν άνθρωποι από ολόκληρο τον κόσμο. Μέσω αυτού του οικονομικού μοντέλου, οι άνθρωποι μπορούν να συναλλάσσονται μέσα από διαδικτυακές πλατφόρμες, όπως είναι οι εφαρμογές κινητών τηλεφώνων, οι ιστοσελίδες και τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.
Ο καταναλωτής και αυτός ο οποίος παρέχει συγκεκριμένες υπηρεσίες, έρχονται απευθείας σε επαφή μέσω της πλατφόρμας, παραγκωνίζοντας έτσι μεσάζουσες υπηρεσίες λόγω των οποίων αυξάνονταν τα έξοδα. Επίσης, στις εν λόγω πλατφόρμες υπάρχει η δυνατότητα βαθμολόγησης των υπηρεσιών που προσφέρονται, ωθώντας έτσι αυτούς που παρέχουν τις υπηρεσίες, να προσπαθούν να τις παρέχουν όσο πιο καλά μπορούν, έτσι ώστε να βαθμολογηθούν όσο καλύτερα γίνεται από τους πελάτες.
Νομικά ζητήματα
Νομικά ζητήματα
Το γεγονός ότι εταιρείες όπως η Uber, που εντάσσονται σε ένα μοντέλο κοινής οικονομίας, έχουν παραγκωνίσει παραδοσιακές υπηρεσίες όπως τα ταξί, μεγάλες εταιρείες, ακόμα και ξενοδοχεία, ήταν φυσικό να ξεσηκώσει αντιδράσεις οι οποίες ώθησαν τις Αρχές της εκάστοτε χώρας σε απόπειρες εντοπισμού οτιδήποτε στοιχείων δεν εμπίπτουν στα νομικά πλαίσια της χώρας.
Στο Παρίσι και στη Φρανκφούρτη, οι Αρχές επέβαλαν πρόστιμο στους υπεύθυνους της εταιρείας στην πόλη, αλλά και σε συγκεκριμένους οδηγούς, αφού σύμφωνα με τις νομοθεσίες τους, για να έχει το δικαίωμα κάποιος να μεταφέρει με το αυτοκίνητό του πελάτες έναντι αμοιβής, θα πρέπει να είναι κάτοχος επαγγελματικής άδειας οδηγού.
Η Uber, λοιπόν, παροτρύνει τους οδηγούς της σε αυτές τις περιπτώσεις να γίνονται κάτοχοι της συγκεκριμένης άδειας. Το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο από την άλλη, κατέστησε σαφές πως οι κυβερνήσεις δεν πρέπει να καταδιώκουν και να πολεμούν εταιρείες που βρίσκονται στο πλαίσιο της κοινής οικονομίας, όπως είναι η Uber. Έτσι η Uber, με τη στήριξη του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου, προσπαθεί να κλείσει όλα τα νομικά παράθυρα, τα οποία μπορεί να λειτουργήσουν εναντίον της.
Αντιδράσεις
Αντιδράσεις
Η τεράστια δυναμική που απέκτησε μέσα σε ελάχιστο χρονικό διάστημα η Uber έχει δημιουργήσει τεράστια προβλήματα στους επαγγελματίες οδηγούς ταξί, αφού, όπως ήταν φυσικό, η πελατεία τους στις πόλεις στις οποίες λειτουργεί η Uber, έχει πέσει κατακόρυφα. Οι επαγγελματίες οδηγοί ταξί κάνουν λόγο για αθέμιτο ανταγωνισμό, λόγω των τιμών που προσφέρει η εφαρμογή. Σε πολλές πόλεις στις οποίες λειτουργεί η Uber έχουν ξεσπάσει αντιδράσεις από οδηγούς ταξί, οι οποίοι νιώθουν πως μπορεί να καταστρέψει το επάγγελμά τους.
Τον Νοέμβριο του 2015, στο Τορόντο του Καναδά, ορισμένοι οδηγοί ταξί κήρυξαν συμβολική απεργία πείνας, διαδηλώνοντας σε μεγάλη κεντρική πλατεία της πόλης. Τον Οκτώβριο του 2015, στο Παρίσι, το οποίο είναι γνωστό για τις υψηλές τιμές των ταξί του, διοργανώθηκε διαδήλωση από οδηγούς ταξί, με σύνθημα «Η Uber μάς σκοτώνει».
Η διαδήλωση, η οποία αποτελείτο από μία τεράστια πομπή ταξί, κατέληξε έξω από τα κεντρικά γραφεία της Uber. Τέσσερεις μήνες νωρίτερα, είχαν προηγηθεί τεράστιες κινητοποιήσεις σε ολόκληρη τη Γαλλία, με τους οδηγούς ταξί να επιτίθενται οργανωμένα σε αυτοκίνητα οδηγών Uber, σπάζοντας και πυρπολώντας τα, δημιουργώντας έτσι τεράστια αναστάτωση σε πελάτες και οδηγούς της Uber, η οποία όμως παραμένει μέχρι σήμερα στη Γαλλία μια πολύ επιτυχημένη εταιρεία.
Στην Πόλη του Μεξικού, τον Ιούλιο του 2015, σε κινητοποιήσεις που διοργανώθηκαν από οδηγούς ταξί, οδηγοί Uber δέχθηκαν επιθέσεις από εξαγριωμένους διαδηλωτές. Σε πολλές περιπτώσεις, οι οδηγοί ταξί κατέστρεψαν τα αυτοκίνητα των οδηγών Uber. Η εφαρμογή Uber έχει εξαπλωθεί πρόσφατα και στην Αθήνα, με το Συνδικάτο Αυτοκινητιστών Ταξί Αττικής να οργανώνει διαδήλωση στο Σύνταγμα, και τον Πρόεδρό του, Θύμιο Λυμπερόπουλο, να δηλώνει πως «όπου βρω Uber, θα το σπάω».
Έρχεται Κύπρο;
Έρχεται Κύπρο;
Η Uber έχει καταφέρει να καταστεί μία από τις πιο δημοφιλείς εφαρμογές στις ΗΠΑ και στην Ευρώπη και είναι φυσικό οι ιθύνοντές της να αποπειραθούν να την εξαπλώσουν σε κάθε γωνιά του πλανήτη. Όπως γίνεται κατανοητό, λοιπόν, πολύ πιθανόν στο προσεχές μέλλον η εταιρεία να κάνει την εμφάνισή της και στην Κύπρο.
Μπορεί όμως ένα τέτοιο εγχείρημα να επιτύχει σε μία χώρα όπως η Κύπρος, η οποία έχει τις δικές της ιδιαιτερότητες;
Σε σύγκριση με μεγαλύτερες πόλεις του εξωτερικού, όπου υπάρχουν περισσότερες επιλογές στα Δημόσια Μέσα Μεταφοράς, οι Κύπριοι κινούνται ως επί το πλείστον με τα προσωπικά τους οχήματα. Επίσης, οι αποστάσεις σε διαδρομές που γίνονται μέσα στις πόλεις είναι συνήθως αρκετά μικρές και οι τιμές των ταξί δεν είναι ιδιαίτερα υψηλές σε σύγκριση με άλλες ευρωπαϊκές χώρες. Με μια πρώτη ματιά, η κάθοδος της Uber στην Κύπρο ίσως να μην καταστεί τόσο επιτυχημένη όσο σε άλλες χώρες.
Λαμβάνοντας υπόψη, όμως, τις τουριστικές περιόδους και τους Ευρωπαίους τουρίστες οι οποίοι είναι εξοικειωμένοι με την εφαρμογή, ίσως τελικά να μην είναι τόσο απίθανο να επιτύχει η Uber στην Κύπρο. Το μόνο σίγουρο είναι πως όπως και στις υπόλοιπες χώρες του κόσμου, πιθανή κάθοδος της Uber στην Κύπρο, θα επιφέρει μεγάλες αντιδράσεις από τους επαγγελματίες οδηγούς ταξί.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Γράψε την άποψή σου...