Οι πρώτες αστικές συγκοινωνίες στην Πάτρα ήταν οι Τροχιόδρομοι Πατρών (Τραμ) που ξεκίνησαν την λειτουργία τους στις 8
Απριλίου 1902.
Οι πρώτες ενέργιες είχαν ξεκινήσει από το 1893 από τον δήμαρχο Α. Κοντογούρη που ανέθεσε στον Γάλλο Κοσέ να καταρτίσει την ανάλογη μελέτη . Για τις ανάγκες λειτουργίας των Τροχιοδρόμων κατασκευάστηκε εργοστάσιο αεριοφωτός. Το Τραμ λειτούργησε σε δύο γραμμές έως τις 9 Μαρτίου 1917 που έγινε το τελευταίο δρομολόγιο του, αιτία σύμφωνα με την εταιρεία η έλλειψη γαιάνθρακα λόγω του πολέμου.
Την ίδια εποχή στην πόλη εκτελούσαν 40 περίπου ιδιωτικά οχήματα διάφορα δρομολόγια, μήκους 15 περίπου χιλιομέτρων. Τα οχήματα αυτά εξυπηρετούσαν και τα κοντινά προάστια , τα δρομολόγια δεν ήταν τακτικά κι άλλαζαν συχνά .
Από το 1921 ο δήμος προσπάθησε να λύση το πρόβλημα των συγκοινωνιών αρχικά με την επαναλειτουργία του τραμ που δεν καρποφόρησε κι έπειτα με προσπάθεια ιδρύσεως εταιρείας.
Το 1934 η Πάτρα εντάχτηκε στον νόμο 6033 και οι συγκοινωνίες της πόλης ανατέθηκαν σε τοπικό υπηρεσιακό συμβούλιο αυτοκινήτων σύμφωνα με τον νόμο.
Οι πρώτες γραμμές ήταν τρεις αστικές και οκτώ που εξυπηρετούσαν τα κοντινότερα προάστια:
Αστικές γραμμές :
α) Άγιος Διονύσιος - Σύνορα με 17 λεωφορεία
β) Πλατεία Γεωργίου Α΄ - Προσφυγικά με 4 λεωφορεία
γ) Σκαγιοπούλειο - Α' νεκροταφείο με 3 λεωφορεία
Γραμμές προαστίων :
Πάτρα - Μποζαίτικα με 7 λεωφορεία
Πάτρα - Ρίο με 7 λεωφορεία
Πάτρα - Μιντιλόγλι με 2 λεωφορεία
Πάτρα - Ροίτικα με 2 λεωφορεία
Πάτρα - Εγλυκάδα ένα λεωφορείο
Πάτρα - Σαραβάλι ένα λεωφορείο
Πάτρα - Μπεγουλάκι ένα λεωφορείο
Πάτρα - Τερψιθέα ένα λεωφορείο
α) Άγιος Διονύσιος - Σύνορα με 17 λεωφορεία
β) Πλατεία Γεωργίου Α΄ - Προσφυγικά με 4 λεωφορεία
γ) Σκαγιοπούλειο - Α' νεκροταφείο με 3 λεωφορεία
Γραμμές προαστίων :
Πάτρα - Μποζαίτικα με 7 λεωφορεία
Πάτρα - Ρίο με 7 λεωφορεία
Πάτρα - Μιντιλόγλι με 2 λεωφορεία
Πάτρα - Ροίτικα με 2 λεωφορεία
Πάτρα - Εγλυκάδα ένα λεωφορείο
Πάτρα - Σαραβάλι ένα λεωφορείο
Πάτρα - Μπεγουλάκι ένα λεωφορείο
Πάτρα - Τερψιθέα ένα λεωφορείο
Το 1935 ιδρύθηκε ο Σύνδεσμος ιδιοκτητών λεωφορείων αστικών γραμμών πρόδρομος των σημερινών ΚΤΕΛ Πάτρας, ο οποίος κι ανέλαβε τις συγκοινωνίες της πόλης.
Την δεύτερη δεκαετία του 1900 εμφανίστηκαν τα πρώτα μηχανοκίνητα Ταξί στην Πάτρα που εξυπηρετούσαν τους μεγαλοαστούς της πόλης, μεταφέροντας τις κυρίες με τα μακριά φορέματα της εποχής εκείνης, σαν ένα είδος Ραντεβού και φθάνοντας στον προορισμό για επιβίβαση, χρησιμοποιούσαν το κλάξον για να τους ακούσουν. Τον αριθμό των πρώτων Ταξί δεν τον γνωρίζουμε.
Την δεκαετία του 1930 ήλθε η μετέπειτα γενιά των μεγάλων λιμουζίνων, 35 περίπου τον αριθμό, με τα μεγάλα φανάρια και τις ρόδες με ακτίνες.
Είχαν για πιάτσα την πλατεία Συμμάχων, Γεωργίου και Υψηλά Αλώνια. Μετά τον πόλεμο άρχισε σταδιακά να αυξάνεται ο στόλος των Ταξί και η μεγάλη αύξηση έγινε την δεκαετία του 1960, του 1970 κα μέχρι το 1989.
Την δεκαετία του 1930 ήλθε η μετέπειτα γενιά των μεγάλων λιμουζίνων, 35 περίπου τον αριθμό, με τα μεγάλα φανάρια και τις ρόδες με ακτίνες.
Είχαν για πιάτσα την πλατεία Συμμάχων, Γεωργίου και Υψηλά Αλώνια. Μετά τον πόλεμο άρχισε σταδιακά να αυξάνεται ο στόλος των Ταξί και η μεγάλη αύξηση έγινε την δεκαετία του 1960, του 1970 κα μέχρι το 1989.
πηγές: Ανδρέας Αύλιχος/ patras old photos και wikipedia
ΠΗΓΗ: http://www.thebest.gr/
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Γράψε την άποψή σου...