Drop Down MenusCSS Drop Down MenuPure CSS Dropdown Menu

Σάββατο 10 Μαρτίου 2018

Γιατί συνέλαβαν τους οδηγούς της Uber και πώς παρανομούν οι συνεργάτες της..!

Μέχρι σήμερα, η αίσθηση για την Uber ήταν πως είχε βρει ένα παραθυράκι στην ελληνική νομοθεσία, που της επέτρεπε να λειτ
ουργεί σύννομα. Τα πράγματα όμως είναι χειρότερα. Οι εταιρείες-συνεργάτες της πλατφόρμας παρέχουν υπηρεσίες ταξί δίχως να τηρούν την σχετική νομοθεσία και εκμεταλλεύονται την ανέχεια των άνεργων νέων, ωθώντας τους στην παρανομία.

πως και αν το δει κανείς, ήταν ένα περίεργο, πολύ αγχωτικό Σαββατοκύριακο».

Ο Χ.Κ. είναι 27 χρονών και ασκεί το επάγγελμα που ακούγεται περισσότερο από κάθε άλλο ίσως τις τελευταίες μέρες: είναι «ουμπεράς». Βρισκόταν στα μέσα της δωδεκάωρης βάρδιας του το βράδυ της Παρασκευής, όταν απάντησε στο τηλέφωνο της δουλειάς και άκουσε τα νέα. Τι είχε συμβεί;

Με δύο λόγια
Η Uber στην Ελλάδα δεν έχει δικά της αυτοκίνητα, ούτε οι οδηγοί που συνεργάζονται με την πλατφόρμα. Για τον λόγο αυτό, χρησιμοποιούνται ως ενδιάμεσοι τουριστικά γραφεία, γραφεία ενοικιάσεως αυτοκινήτων και συνεταιρισμοί Ε.Δ.Χ. (Επιβατηγών Δημόσιας Χρήσης). Αυτοί δίνουν το αυτοκίνητο, η Uber προσλαμβάνει και πληρώνει τον οδηγό και παρέχει την ηλεκτρονική πλατφόρμα για την προκράτηση. Οι εταιρείες παίρνουν τα χρήματα, κόβουν την απόδειξη και δίνουν στην Uber το ποσοστό της. Μέχρι εδώ καλά. Στη χώρα μας όμως δεν επιτρέπεται από τη νομοθεσία να παρέχεις μεταφορικό έργο με ολική εκμίσθωση ενός οχήματος με οδηγό μέσω προκράτησης, εκτός αν ο οδηγός συνάψει με τον πελάτη σύμβαση που διαρκεί τρεις ώρες. Στη διάρκεια των οποίων δεν μπορεί να πάρει άλλον πελάτη. Οι οδηγοί της Uber που συνελήφθησαν πρόσφατα δεν είχαν τέτοιες υπογεγραμμένες συμβάσεις μέσα στο αυτοκίνητο, κι αυτοί με τους οποίους μιλήσαμε μας είπαν ότι τις έχουν μόνο για περίπτωση «ανάγκης» (ό,τι κι αν σημαίνει αυτό). Ακόμα και να ζητούσαν όμως από τον πελάτη να τις υπογράψει, θα ήταν υποχρεωμένοι να μην πάρουν άλλον για τρεις ώρες, πράγμα που η κοινή λογική (και οι οδηγοί) λένε ότι είναι σενάριο επιστημονικής φαντασίας. Έχει πάντως ενδιαφέρον η σύμβαση που υπογράψαμε εμείς: για μία διαδρομή πέντε λεπτών και 3 ευρώ (η απόδειξη ήρθε λίγο μετά στο email μας), το ποσό που αναγραφόταν ήταν 67,1.
Ύστερα από καταγγελίες του ΣΑΤΑ (Συνδικάτο Αυτοκινητιστών Ταξί ΑττικήςΣυνδικάτο Αυτοκινητιστών Ταξί Αττικής), αστυνομικοί με πολιτικά της Ομάδας Ελέγχου και Πρόληψης Τροχαίων Ατυχημάτων (Ο.Ε.Π.Τ.Α.) παρουσιάστηκαν ως πελάτες της εφαρμογής Uber, καλώντας οχήματα σε διάφορα σημεία του κέντρου, όπως το Μεταξουργείο, το Μοναστηράκι και το Σύνταγμα.

Όταν έφτασε η ώρα της πληρωμής και αποβίβασης, οι πελάτες-αστυνομικοί διαπίστωσαν παραβάσεις: δεν υπήρχαν οι απαιτούμενες από τον νόμο συμβάσεις για την παροχή υπηρεσίας μεταφοράς μεταξύ της εταιρείας που παρείχε την υπηρεσία και του μισθωτή (του πελάτη-χρήστη της υπηρεσίας). Παρακάτω θα εξηγήσουμε ακριβώς τι σημαίνει αυτό.

Συνελήφθησαν10 οδηγοί της Uber συνελήφθησαν στην Αθήνα | 4Τροχοί δέκα οδηγοί. Ο Χ.Κ. γνώριζε έναν από αυτούς, αφού είχαν δουλέψει μαζί στο παρελθόν. Οδηγήθηκαν στο αυτόφωρο και σχηματίστηκε εις βάρος τους δικογραφία, για παράβαση των διατάξεων περί εκμίσθωσης επιβατικού αυτοκινήτου ιδιωτικής χρήσης. Επιβλήθηκε πρόστιμο 500 ευρώ στον καθένα και αφαίρεση πινακίδων και άδειας οδήγησης για δέκα ημέρες, ενώ κατασχέθηκαν τα αυτοκίνητα (Yaris, Fabia, Swift, τυπικά «ουμπεράδικα») και μετρητά ύψους 2.390 ευρώ.

uberdecal.jpg

Σε κάποιες πόλεις απαιτείται οι οδηγοί της Uber να κολλάνε στο παρμπρίζ το σχετικό αυτοκόλλητο.
Το απόγευμα της περασμένης Τρίτης ξεκίνησε η εκδίκαση των υποθέσεων, η οποία όμως διεκόπη για να συνεχιστεί την ερχόμενη εβδομάδα. Στο σημείο αυτό να ξεκαθαρίσουμε μία καθόλου αυτονόητη πτυχή του ζητήματος: εκτός από τους οδηγούς, η εταιρεία που κατηγορείται στο δικαστήριο δεν είναι η Uber Ελλάδος. Eίναι άλλες εταιρείες, μάλιστα πολλές. Τόσες όσοι οι οδηγοί που συνελήφθησαν. Γιατί συμβαίνει αυτό;

Η UberΗ ελληνική ιστοσελίδα της Uber δεν έχει δικά της οχήματα στην Ελλάδα. Επιτελεί ρόλο μεσάζοντα, συνάπτοντας συμφωνίες με τις εταιρείες που έχουν στην κατοχή τους αυτοκίνητα, δηλαδή τα τουριστικά γραφεία και τα γραφεία ενοικιάσεως αυτοκινήτων. Αυτές τις εταιρείες, η Uber τις συνδέει με πελάτες, μέσω της εφαρμογής της.

Οι εν λόγω εταιρείες προσλαμβάνουν οδηγούς, τους οποίους αποκαλούμε «ουμπεράδες», αλλά στην πράξη οι οδηγοί δεν έχουν σύμβαση με την Uber. Εχουν σύμβαση με την εταιρεία που τους προσλαμβάνει. Η Uber αρέσκεται να υπενθυμίζει πως διενεργεί απλώς τη σύνδεση των δύο πλευρών, κυρίως δε όταν δέχεται κατηγορίες. Προσφέρει την εφαρμογή που χρησιμοποιούν οι οδηγοί και παρουσιάζει στο τέλος του μήνα τις ώρες που κάποιος εργάστηκε μέσω αυτής και τις επιδόσεις του (π.χ. πόσες διαδρομές έκανε), κρατώντας ένα ποσοστό επί της αμοιβής για μια διαδρομή ως προμήθεια σε συνεργασία με την εταιρεία, που έχει τα αυτοκίνητα. Η απόδειξη που εκδίδεται στο τέλος της διαδρομής είναι αποκλειστικά υπόθεση της εταιρείας, που εκμεταλλεύεται τα αυτοκίνητα.

Παρόλα αυτά, η υπηρεσία που παρέχεται γίνεται παρακάμπτοντας τη σχετική νομοθεσία. Και θα εξηγήσουμε παρακάτω το γιατί.

Γιατί συνελήφθησαν οι οδηγοί
Οι οδηγοί που συνελήφθησαν κατηγορούνται για κατ' εξακολούθηση παράβαση του άρθρου 18, παράγραφος 1, του νόμου 1903/90Κατεβάστε εδώ τον νόμο 1903/1990, σε συνδυασμό με παραβάσεις του νόμου 4093/2012Κατεβάστε εδώ τον νόμο 4093/2012 και του νόμου 4512/2018Κατεβάστε εδώ τον νόμο 4512/2018. Ας δούμε τι σημαίνει πρακτικά αυτό:

Ο νόμος επιτρέπει σε τουριστικά γραφεία, γραφεία ενοικιάσεως αυτοκινήτων και συνεταιρισμούς Ε.Δ.Χ. (Επιβατηγά Δημόσιας Χρήσης) την ολική εκμίσθωση ενός οχήματος με οδηγό μέσω προκράτησης, αποκλειστικά και μόνο με μία προϋπόθεση: ότι θα πρέπει να υπογραφεί σύμβαση, που θα έχει ελάχιστη διάρκεια τριών ωρών (μέχρι πρόσφατα έξι, κάτι που άλλαξε με τον νόμο 4512/2018Κατεβάστε εδώ τον νόμο 4512/2018 του Ιανουαρίου). Η σύμβαση θα πρέπει να είναι μεταξύ της εκμισθώτριας εταιρείας (στην παρούσα περίπτωση, του γραφείου στο οποίο το όχημα ανήκει) και του μισθωτή (του πελάτη που έχει καλέσει Uber από το κινητό του).

H σύμβαση πρέπει να περιέχει την επωνυμία της εταιρείας, τα στοιχεία ταυτότητας του οδηγού και του μισθωτή, τον αριθμό της άδειας οδήγησης του οδηγού, τον αριθμό κυκλοφορίας του οχήματος, την συμφωνηθείσα τιμή και τη διάρκεια της μίσθωσης. Αντίτυπό της θα πρέπει να βρίσκεται εντός του αυτοκινήτου σε φυσική μορφή. Οι αστυνομικοί που διενέργησαν τους ελέγχους δεν εντόπισαν την σύμβαση αυτή.

Ακόμα και να την εντόπιζαν όμως, θα υπήρχε πρόβλημα. Κι αυτό γιατί πρόκειται για σύμβαση ολικής εκμίσθωσης του οχήματος, πράγμα που σημαίνει ότι δεν μπορεί να υπογραφεί εκ νέου τέτοια με άλλον πελάτη προτού να περάσουν τρεις ώρες. Φυσικά, οι διαδρομές στην Αθήνα σίγουρα δεν διαρκούν ώρες, αλλά λεπτά. Και βέβαια, σε μία βάρδια που συνήθως έχει διάρκεια 12 ωρών, οι οδηγοί πραγματοποιούν πολλά περισσότερα δρομολόγια από τα μόλις... τέσσερα προβλεπόμενα.

Για του λόγου το αληθές, μπήκαμε κι εμείς εχθές το βράδυ σε ένα όχημα μέσω Uber, και υπογράψαμε το παρακάτω:

28942683.jpg

Μας έκανε εντύπωση που ο οδηγός μας παρουσίασε αμέσως τη σύμβαση (εμπειρία που δεν είχαμε τις προηγούμενες φορές που είχαμε χρησιμοποιήσει την υπηρεσία) και όταν ρωτήσαμε σχετικά μας ενημέρωσε πως ύστερα από την σύλληψη των συναδέλφων τους, πλέον ζητούν από τον πελάτη να υπογράψει πριν ξεκινήσουν, ακόμη και για διαδρομές αξίας 3 ευρώ. Χαρακτηριστικό είναι ότι στις συμβάσεις αναγράφεται ακόμα η διάρκεια των έξι ωρών, που άλλαξε με το πολυνομοσχέδιο του Ιανουαρίου!

Βέβαια, στην παραπάνω κούρσα δεν πληρώσαμε 67,10 ευρώ, όπως αναγράφεται στη σύμβαση, που είναι ένα ποσό που όπως καταλάβαμε μπαίνει ενδεικτικά και υπάρχει ήδη (!) τυπωμένο στο χαρτί. Πληρώσαμε τρία ευρώ, όπως γράφει η απόδειξη που μας ήρθε λίγα λεπτά αργότερα στο email.

invoice2.jpg

Στην ουσία παρέχεται μεταφορικό έργο που αντιστοιχεί στις υπηρεσίες των ταξί, δίχως όμως να τηρούνται τα προβλεπόμενα κριτήρια. Τέλος, με βάση τον νόμο τα μισθωμένα οχήματα θα πρέπει να φέρουν διακριτικό σήμα στη δεξιά γωνία του οπίσθιου ανεμοθώρακα, στο οποίο να αναγράφεται η επωνυμία της επιχείρησης. Οι αστυνομικοί δεν εντόπισαν το εν λόγω σήμα.

Το inside story στο ξεκίνημα της δίκης
Όταν έφτασε η ώρα της εκδίκασης της υπόθεσης του πρώτου συλληφθέντα οδηγού από το Β’ Αυτόφωρο Μονομελές, οι νομικοί εκπρόσωποι του ΣΑΤΑ ζήτησαν να τους επιτραπεί να παρίστανται στην δίκη ως συνήγοροι πολιτικής υπεράσπισης. Όπως υποστήριξε η πλευρά του Συνδικάτου, με βάση το καταστατικό του προκύπτει άμεσο έννομο συμφέρον για το ίδιο, καθώς με τις παραβιάσεις που σχηματίζουν την δικογραφία αφαιρείται μεταφορικό έργο από το ίδιο και παραβιάζεται η λειτουργία του.

Η απάντηση στο εν λόγω αίτημα θα δοθεί σε ερχόμενη συνεδρίαση. Από την πλευρά της, η συνήγορος υπεράσπισης που έδωσε το παρών ως νόμιμη εκπρόσωπος του συνόλου των οδηγών, οι οποίοι απουσίαζαν από την αίθουσα, ζήτησε την αναβολή της εκδίκασης. Υποστήριξε πως έλαβε στα χέρια της την δικογραφία μόλις το προηγούμενο μεσημέρι και, επομένως, δεν είχε τον χρόνο να προετοιμαστεί για τις υποθέσεις.

Αυτό είναι κάτι που παρουσιάζει ενδιαφέρον. Μπορεί οι δέκα υποθέσεις να αφορούν και «δέκα διαφορετικές εταιρείες», όπως η ίδια η υπεράσπιση υπογράμμισε, στο δικαστήριο όμως παρουσιάστηκε κοινή γραμμή και κοινός συνήγορος υπεράσπισης. Η συνήγορος υπεράσπισης εξέφρασε και την επιθυμία να καλέσει μάρτυρα –ωστόσο, όταν ερωτήθηκε από την έδρα τα στοιχεία του και το είδος της συνεισφοράς που θα παρείχε στην υπόθεση, κατέστη σαφές πως δεν είχε κάποιο συγκεκριμένο πρόσωπο κατά νου.

Υπογράμμισε όμως πως θα κληθεί ξεχωριστός μάρτυρας για κάθε υπόθεση, και σε κάθε περίπτωση «ένας υπάλληλος της εταιρείας που ξέρει ακριβώς πώς λειτουργεί η εφαρμογή». Υποστήριξε επίσης πως οι επίμαχες συμβάσεις υπάρχουν και έχουν συναφθεί ηλεκτρονικά. Τελικά, η έδρα έδωσε αναβολή για την ερχόμενη εβδομάδα, ικανοποιώντας το αίτημα για την προσκόμιση εγγράφων που αποδεικνύουν τον ισχυρισμό της υπεράσπισης.

Πώς λειτουργεί η Uber στην Ελλάδα
Είναι οξύμωρο, ίσως, ότι παρόλο που η Uber βρίσκεται σχεδόν 4 χρόνια στην Ελλάδα, γνωρίζουμε περισσότερα για την εταιρεία στις ΗΠΑ, παρά για την εγχώρια παρουσία της. Η Uber Hellas τηρεί μια εξαιρετικά μυστικοπαθή στάση: Δεν γνωρίζουμε για παράδειγμα με πόσους οδηγούς και εταιρείες συνεργάζεται ή το μέγεθος του προσωπικού της. Δεν είναι γνωστή η διεύθυνση ή ο τηλεφωνικός αριθμός μέσω του οποίου μπορεί κανείς να επικοινωνήσει μαζί της.

Κύριο τρόπο διαμόρφωσης της εικόνας της εταιρείας προς τα έξω, πέραν των συχνών γενναίων προσφορών προς τους χρήστες, αποτελούν οι συνεντεύξεις του γενικού διευθυντή της Μανώλη Μανασσάκη στα μέσα, στα οποία δείχνει να υπάρχει μια ιδιότυπη «ασυλία» της εταιρείας. Στις συνεντεύξεις, ο ίδιος σπάνια έρχεται αντιμέτωπος με οποιοδήποτε δύσκολο ερώτημα, κι έτσι θυμίζουν περισσότερο advertorials. Πέραν αυτού, την εταιρεία εκπροσωπεί ένα κορυφαίο γραφείο δημόσιων σχέσεων. Το αίτημά μας για μια συνέντευξη με στέλεχος της εταιρείας έμεινε και αυτή τη φορά ανικανοποίητο.



Όπως συμβαίνει και στον χώρο των ταξί τα τελευταία χρόνια, οι οδηγοί της Uber είναι κατά βάση νέοι που δεν βρίσκουν εργασία σε αυτό που έχουν σπουδάσει, ή άνθρωποι που αναγκάζονται να κάνουν μια επαγγελματική στροφή, αφήνοντας την μέχρι πρότινος εργασία τους.

Μετανάστες ή τα παιδιά τους που δεν βρίσκουν άλλη εργασία καταφεύγουν επίσης στη λύση αυτή: από τους 10 οδηγούς που συνελήφθησαν, όλοι τους ηλικίας 23-35 ετών, οι δύο είναι παιδιά μεταναστών. Η πραγματικότητα της εργασίας τους περιλαμβάνει εξαντλητικά ωράρια, ανησυχία για πιθανή στοχοποίησή τους από θυμωμένους επαγγελματίες οδηγούς ταξί, και φυσικά μια πολύ χαμηλή αμοιβή.

Πώς μπορεί να γίνει κανείς οδηγός; Ο Χ.Κ., τα πλήρη στοιχεία του οποίου βρίσκονται στη διάθεση του inside story, εξηγεί: «Κάποιες φορές σου δίνουν ραντεβού σε βενζινάδικα, άλλες σε γραφεία αγοράς χρυσού. Εμένα με κάλεσαν με το βιογραφικό μου σε ένα μέρος όπου βρίσκονταν πολλοί ακόμη υποψήφιοι. Αφού μας έκαναν ερωτήσεις πάνω στις σπουδές και την προϋπηρεσία μας, μάς κάλεσαν για τα δικαιολογητικά: δίπλωμα οδήγησης, πιστοποιητικό ξένης γλώσσας, ποινικό μητρώο, χαρτί από παθολόγο, οφθαλμίατρο. Τα δύο τελευταία εγώ δεν τα έφτιαξα ποτέ, αλλά μου έφτιαξαν προφίλ οδηγού κανονικά», λέει και προσθέτει ότι γνωρίζει περιπτώσεις κι άλλων που δεν παρουσίασαν όλα τα προβλεπόμενα δικαιολογητικά.

Ύστερα, ο Χ.Κ. συναντήθηκε με έναν άνθρωπο που του αφιέρωσε περίπου 40 λεπτά δείχνοντάς του πώς λειτουργεί η εφαρμογή, προτού ακόμα μπει στο αμάξι. Στο αμάξι μπήκε όταν ο εκπαιδευτής (άνθρωπος της εταιρείας, όχι της Uber), τον κάλεσε σαν πελάτης. «Σου λέει μια τελευταία φορά πως να χρησιμοποιείς το GPS, να έχεις το νου σου να βοηθήσεις κάποιον πελάτη αν έχει βαλίτσες, να τον βαθμολογείς ύστερα από την ολοκλήρωση της διαδρομής όπως θα σε βαθμολογήσει κι εκείνος, και ουσιαστικά ξεκινάς: σου δίνουν το αμάξι για 12 ώρες και βγαίνεις στον δρόμο. Τόσο απλά».

Οι οδηγοί δουλεύουν συνήθως έξι δωδεκάωρες βάρδιες την εβδομάδα. Με ωρομίσθιο περίπου στα 3,18 μεικτά, στο τέλος της βάρδιας τους μένουν μεικτά περίπου 38-40 ευρώ. Τυπικά προβλέπεται ένα μισάωρο διάλειμμα, ωστόσο εάν από το κέντρο ελέγχου της εταιρείας γίνει αντιληπτό ότι κάποιος έχει συμπληρώσει πολλή ώρα δίχως πελάτη ή έχει απομακρυνθεί από το αυτοκίνητο (π.χ. για τουαλέτα), γίνονται παρατηρήσεις, συχνά σε ύφος έντονο.

ubersanfrancisco063_695650172.jpg

Τα κεντρικά γραφεία της Uber στο San Francisco.[Justin Sullivan/GETTY IMAGES NORTH AMERICA/AFP]
«Δεν σε πληρώνουμε για να πηγαίνεις τουαλέτα», ήταν η απάντηση που έλαβε ένας οδηγός, όταν προσπάθησε να δικαιολογήσει μια σύντομη στάση στο σπίτι του. Παραιτήθηκε στην πρώτη εβδομάδα. Λόγω των πιεστικών συνθηκών και της συχνότατα κακής συμπεριφοράς των εργοδοτών, οι οδηγοί που σταματούν ύστερα από λίγες μόνο ημέρες εργασίας είναι πολλοί.

«Έχω κουραστεί να μαθαίνω νέα ονόματα», σχολιάζει ο Χ.Κ., μιας και ελάχιστοι είναι αυτοί που συνεχίζουν να μένουν στη δουλειά για περισσότερο από έξι μήνες. Όσον αφορά την επικοινωνία των οδηγών με την Uber, αυτή πραγματοποιείται κυρίως σε περιπτώσεις που προκύπτουν προβλήματα, όπως για παράδειγμα σε περίπτωση ζημιάς στο αυτοκίνητο ή ύπαρξης προβλήματος με τον υπολογισμό της χρέωσης στο λογισμικό.

Τότε στέλνεται ένα τυποποιημένο μήνυμα με μια προσωποποιημένη υπογραφή (π.χ. «Γιώργος»), που ενημερώνει ότι το αίτημα θα εξεταστεί και ο οδηγός θα λάβει σχετική απάντηση άμεσα. Πέρα από τον άνθρωπο που του έδειξε πώς να χρησιμοποιεί την εφαρμογή όμως, ο Χ.Κ. δεν είχε άλλη προσωπική επικοινωνία με την Uber.

Οι εταιρείες και το τράνσφερ
Οι εταιρείες που συνεργάζονται με την Uber έχουν από 3 έως 60 ή και περισσότερα αυτοκίνητα με ντίζελ, τα οποία δουλεύουν εναλλάξ ζευγάρια οδηγών στις δωδεκάωρες βάρδιες στις οποίες αναφερθήκαμε.

Μπορεί η όλη εμπειρία της Uber να πλασάρεται ως κάτι τελείως διαφορετικό και νέο, κι αυτό από πλευράς εμπειρίας του πελάτη ίσως να ισχύει, όμως όσον αφορά τις εργασιακές σχέσεις, η απόσταση από το παρελθόν δεν φαντάζει και τόσο μακρινή –κάθε άλλο.

Σε κάποιες από τις εν λόγω εταιρείες, σύμφωνα με μαρτυρίες οδηγών, η καθυστέρηση των πληρωμών είναι συχνή, κι εξίσου συχνό φαινόμενο αποτελεί η μη καταβολή των δώρων Χριστουγέννων και Πάσχα. Μάλιστα φαίνεται, με βάση τις ίδιες μαρτυρίες, ότι κάποιες από τις εταιρείες έχουν βρει έναν τρόπο να φτάσουν την φοροδιαφυγή σε ένα ανώτερο επίπεδο: δεν παρακάμπτουν μόνο το κράτος, αλλά και την ίδια την Uber ακόμη.

Το δρομολόγιο που πραγματοποιεί «ουμπεράς» χωρίς την γνώση της Uber ονομάζεται «τράνσφερ». Πώς συμβαίνει αυτό; Στις περιπτώσεις συχνών πελατών, αντί κάποιος να χρησιμοποιήσει την εφαρμογή από το κινητό του, καλεί απευθείας στην εταιρεία ενοικίασης των αυτοκινήτων και λέει πού θέλει να πάει. Έχοντας ανοιχτή μία καρτέλα στον υπολογιστή, οι υπάλληλοι υπολογίζουν το κόστος (0,65 επί την χιλιομετρική απόσταση) και συμφωνούν την τιμή με τον πελάτη, δίχως την μεσολάβηση της Uber. Συνήθως, στους οδηγούς για κάθε διαδρομή transfer προσφέρεται έξτρα 1 ευρώ (2 για αεροδρόμιο) αλλά όπως αντιλαμβάνεται κανείς, περισσότερο ωφελημένος είναι ο ιδιοκτήτης της επιχείρησης.

Συχνά μάλιστα, η πρακτική αυτή έχει ως αποτέλεσμα οι ίδιοι οι οδηγοί να έχουν προβλήματα και να χάνουν μέρος της αμοιβής τους: αναγκάζονται να βγουν offline από την εφαρμογή για να κάνουν το «μαύρο» δρομολόγιο και συχνά, στο τέλος του μήνα, οι ώρες που δούλεψαν με αυτόν τον τρόπο δεν τους αναγνωρίζονται.

Ο νόμος στα χέρια των ταξιτζήδων;
Η εκδίκαση των υποθέσεων των κατηγορούμενων οδηγών την ερχόμενη εβδομάδα παρουσιάζει εξαιρετικό ενδιαφέρον, καθώς όποια κι αν είναι η απόφαση θα δημιουργήσει προηγούμενο, στο οποίο θα μπορεί να πατά στο εξής ο κερδισμένος. Πάντως, η πλευρά του ΣΑΤΑ μπορεί να βασιστεί και στην απόφασηΤο σχετικό δελτίο τύπου του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου, που ελήφθη ύστερα από καταγγελία ένωσης επαγγελματιών ταξί της Βαρκελώνης, με βάση την οποία η Uber δεν αποτελεί απλώς εφαρμογή, όπως διακαώς υποστηρίζει, αλλά εταιρεία μεταφορών-ταξίΕταιρεία μεταφορών η Uber σύμφωνα με το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο | Euronews.

Την ίδια στιγμή, η κατάσταση στους δρόμους παραμένει τεταμένη. Κατά τη διάρκεια της στάσης εργασίας του ΣΑΤΑ την Τρίτη, ως έκφραση διαμαρτυρίας για την «παράνομη και αυθαίρετη εισβολή της Uber στις επιβατικές μεταφορές» πραγματοποιήθηκαν επεισόδια, τόσο σε βάρος οδηγών ταξί που δεν συμμετείχαν στην απεργία, όσο και σε βάρος οδηγών Uber που έγιναν αντιληπτοί.

uberdemonstration000_12123o.jpg

Την 6η Μαρτίου οι οδηγοί ταξί διαδήλωσαν ενάντια στην Uber. [Louisa Gouliamaki/AFP]
Τουλάχιστον δύο οχήματα Uber δέχθηκαν επίθεση, με τα περιστατικά παρενόχλησης (παρεμπόδιση κίνησης, ρίψη καφέδων, εκτόξευση απειλών) τις τελευταίες ημέρες να πολλαπλασιάζονται. Οι «ουμπεράδες« φοβούνται και πλέον δεν είναι μόνο το λιμάνι του Πειραιά –που παραδοσιακά αποφεύγουν– το μόνο μέρος στο οποίο δεν δραστηριοποιούνται.

Το γεγονός ότι μερίδα των οδηγών ταξί παίρνει το νόμο στα χέρια της, δημιουργώντας τις εικόνες που είδαμε τις προηγούμενες ημέρες, δεν είναι εικόνα ευνομούμενης πολιτείας, ούτε βέβαια οι ταξιτζήδες γίνονται πιο συμπαθείς. Το αντίθετο. Βιαιοπραγούν και παρανομούν και οι ίδιοι. Η μάχη πάντως θα έχει κι άλλα επεισόδια, αφού μόλις εχθές κατατέθηκε στη Βουλή το νομοσχέδιοΤο σχέδιο νόμου για τις μεταφορές, όπως κατατέθηκε στη Βουλή που ρυθμίζει τη λειτουργία των ταξί και βάζει περιορισμούς και εμπόδια σε περιπτώσεις τύπου Uber (εδώΗ αιτιολογική έκθεση και η αιτιολογική του έκθεση) και όχι μόνο, αλλά και σε άλλες συμπληρωματικές στα ταξί νόμιμες υπηρεσίες.


Σταύρος Μαλιχούδης
Γεννήθηκε το 1992. Σπούδασε Επικοινωνία και Πολιτισμό στο Πάντειο, όπου συνέχισε με μεταπτυχιακό στις Σπουδές Φύλου και την Ανθρωπολογία. Έχει εργαστεί στην ελληνική έκδοση της The Huffington Post και το Κανάλι Ένα 90,4 FM. Κείμενά του έχουν δημοσιευθεί σε διάφορα Μέσα.

ΠΗΓΗ: https://insidestory.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Γράψε την άποψή σου...