Στην Ετήσια Συνέλευση των Μελών του ΣΕΒ που πραγματοποιήθηκε σήμερα Δευτέρα 13 Μαΐου 2013, στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, παραβρέθηκε και μίλησε ο Υπουργός
Ανάπτυξης, Κωστής Χατζηδάκης. Ο κ. Χατζηδάκης περιέγραψε τις κινήσεις που έγιναν το προηγούμενο διάστημα για τη βιωσιμότητα του τραπεζικού συστήματος, τη βελτίωση της ρευστότητας στην αγορά (με τα προγράμματα του ΕΣΠΑ, της ΕΤΕπ και το ΕΤΕΑΝ), τις διαρθρωτικές αλλαγές και το ξεπάγωμα των μεγάλων δημοσίων έργων. Αναλύοντας περισσότερο τις διαρθρωτικές αλλαγές αναφέρθηκε και στην απελευθέρωση των αγορών σε σχέση με τις τουριστικές υπηρεσίες (εκμίσθωση επιβατικών ΙΧ αυτοκινήτων με οδηγό και μεταφορά πελατών ξενοδοχείων).
Κ. Χατζηδάκης:
Κυρίες και Κύριοι,
Ο Πρωθυπουργός ήταν πολύ σαφής τόσο σε σχέση με την ακτινογραφία των προβλημάτων, όσο και με τη κατεύθυνση της κυβέρνησης.
Είναι προφανές ότι η χώρα βρέθηκε σε δύσκολη θέση γιατί επί πολλά χρόνια είχε επικρατήσει το δόγμα ότι μπορούμε να έχουμε επενδύσεις χωρίς επενδυτές, εργαζόμενους χωρίς επιχειρηματίες και αποτελέσματα χωρίς την απαραίτητη δουλειά.
Ο κρατισμός και ο λαϊκισμός πληρώθηκαν πανάκριβα από τους Έλληνες πολίτες.
Και τώρα καλούμαστε να αντιμετωπίσουμε το μεγάλο δημόσιο χρέος, αλλά και το έλλειμμα ανταγωνιστικότητας, που αυτά τα δύο εθνικά καρκινώματα – ο λαϊκισμός και ο κρατισμός – άφησαν πίσω τους.
Όσο ξεκάθαρο είναι αυτό, άλλο τόσο ξεκάθαρη είναι και η πολιτική της κυβέρνησης.
Η οποία αποσκοπεί στη δημοσιονομική προσαρμογή από τη μία πλευρά, με ορατά ήδη αποτελέσματα, αλλά και στη προώθηση των διαρθρωτικών αλλαγών και μεταρρυθμίσεων που θα ενισχύσουν την ανταγωνιστικότητα της οικονομίας και θα στηρίξουν την υγιή επιχειρηματικότητα.
Η κυβέρνηση αυτή είναι αποφασισμένη να απενοχοποιήσει την επιχειρηματικότητα που την θεωρεί βασική προϋπόθεση για την αντιμετώπιση του μεγάλου προβλήματος της ανεργίας.
Οι νέες αυτές δουλειές δεν θα δημιουργηθούν από τον δημόσιο τομέα. Θα δημιουργηθούν από τον ιδιωτικό τομέα.
Και ως προς το ζήτημα αυτό δεν πρέπει να υπάρχει καμία αμφιβολία.
Η προσπάθεια της Ελλάδας να φτάσει σε ένα ασφαλές λιμάνι δεν ήταν ούτε και βέβαια είναι ακόμη και σήμερα μία εύκολη υπόθεση.
Θυμηθείτε που ήμασταν πέρυσι τέτοιο καιρό, όταν ορκίστηκε η τρικομματική κυβέρνηση υπό τον Αντώνη Σαμαρά.
Υπήρχαν σοβαρά ερωτηματικά ως προς τη πολιτική σταθερότητα της χώρας.
Τα ερωτηματικά αυτά έχουν πλέον απαντηθεί και είναι ορατό σε όλους πωςη κυβέρνηση αυτή είναι σταθερή και βιώσιμη.
Παράλληλα υπήρχαν σοβαρές αμφιβολίες ως προς της παραμονή της χώρας στην Ευρωζώνη.
Χάρη στην προσπάθεια της κυβέρνησης, αλλά και της ώριμης στάσης των Ελλήνων πολιτών τα σενάρια Grexit πλέον δεν υπάρχουν.
Η Ελλάδα έχει αγκυρωθεί στην Ευρωζώνη και αυτό είναι ένα πλεονέκτημα στη προσπάθεια που κάνουμε.
Ακόμα πέρυσι τέτοιο καιρό υπήρχαν πολλά ανοικτά ζητήματα σε σχέση με τη βιωσιμότητα του Τραπεζικού μας συστήματος.
Τώρα πια είμαστε σε μία φάση που στα ζητήματα αυτά υπάρχουν πλέον απαντήσεις.
Η ανακεφαλαιοποίηση του τραπεζικού συστήματος ολοκληρώνεται και δημιουργούνται οι προϋποθέσεις για περαιτέρω επιστροφή καταθέσεων, αλλά και για μια πιο ομαλή λειτουργία του τραπεζικού τομέα.
Η Ελλάδα λοιπόν έχει ανέβει τα τρία σκαλοπάτια που είναι κρίσιμα ,στο στόχο που έχει για να φτάσει ως στην κορυφή και να τερματίσει με επιτυχία τη διαδρομή της:
πολιτική σταθερότητα, εδραίωση στην Ευρωζώνη, ανακεφαλαιοποίηση του τραπεζικού συστήματος.
Την ίδια στιγμή, από τη δική μας πλευρά, την πλευρά του Υπουργείου Ανάπτυξης, έγιναν επίσης συγκεκριμένα βήματα για την αλλαγή του κλίματος και τη δημιουργία περαιτέρω προϋποθέσεων για να προχωρήσει η χώρα μας μπροστά.
Δεν θα σας μιλήσω θεωρητικά. Θα σας πω σε τίτλους, συγκεκριμένα πράγματα που έγιναν αυτή τη χρονιά.
Στο κρίσιμο θέμα της ρευστότητας :
Στο μέτωπο των διαρθρωτικών αλλαγών. Με μία σειρά από ρυθμίσεις επιχειρήσαμε να ενισχύσουμε την ανταγωνιστικότητα. Πιο συγκεκριμένα:
Αυτό που έχει σχέση με το πάγωμα των δημοσίων έργων.
Παλέψαμε για τους Αυτοκινητόδρομους και αυτή την ώρα απομένουν λίγες μόνο μέρες για την κατάθεση των αναθεωρημένων συμβάσεων στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή για να τις εγκρίνει και να προχωρήσουμε χωρίς καθυστερήσεις στην επικύρωση τους από την Βουλή των Ελλήνων.
Έργα που πέρυσι πολλοί τα θεωρούσαν ακόμα και νεκρά, ξεκινούν και πάλι δημιουργώντας νέες θέσεις εργασίας αλλά και ελπίδες πως η ελληνική οικονομία μπορεί να τα καταφέρει.
Η προσπάθεια όμως συνεχίζεται.
Δεν θα σας μιλήσω με μεγάλα λόγια και συνθήματα.
Γιατί τα μεγάλα λόγια έχουν πληρωθεί μέχρι στιγμής πανάκριβα.
Όπως προσπάθησα να είμαι σαφής στη περιγραφή των αλλαγών που έγινα μέχρι τώρα, άλλο τόσο ξεκάθαρος θέλω να είμαι σε σχέση με τιςπροωθούμενες από το Υπουργείο διαρθρωτικές αλλαγές.
Αυτή τη χρονιά στοχεύουμε σε τέσσερα μέτωπα:
Πρώτα από όλα, για τις αδειοδοτήσεις.
Αναφέρομαι στις διαδικασίες που αφορούν στις άδειες ίδρυσης, εγκατάστασης, λειτουργίας , εκμετάλλευσης, την περιβαλλοντική αδειοδότηση και άλλες ειδικότερες άδειες.
Θεωρητικά, όλος αυτός ο όγκος ρυθμίσεων υπήρχε για να προστατευθεί το δημόσιο συμφέρον, όπως στην περίπτωση του περιβάλλοντος.
Πρακτικά, αυτό που γινόταν ήταν είτε να μη γίνονται τελικά επενδύσειςείτε να καταστρατηγείται συλλήβδην η νομοθεσία.
Στο παρελθόν είχαν γίνει βήματα, αλλά τώρα πρέπει να αντιμετωπίσουμεσυνολικά το πρόβλημα.
Η αρχή έχει ήδη γίνει.
Πριν από λίγες μέρες, μας παρουσιάστηκε από εσάς, από το ΣΕΒ, η μελέτη που χρηματοδοτήθηκε από το ΕΣΠΑ, η οποία σε 780 σελίδεςκαταγράφει την κατάσταση.
Στο πλαίσιο αυτό, λοιπόν, αυτό συνεργαζόμαστε με την Παγκόσμια Τράπεζα, τον επιχειρηματικό κόσμο και την Task Force, ώστε να σχεδιάσουμε ένα αρχικό σχέδιο δράσης για την απλοποίηση των αδειοδοτήσεων, μέχρι τα τέλη Ιουνίου.
Στη συνέχεια μέχρι το Σεπτέμβριο, θα προχωρήσουμε σε περισσότερη εξειδίκευση, ώστε μέσα σε ένα εύλογο χρονικό ορίζοντα να αντιμετωπίσουμε σφαιρικά το ζήτημα.
Δεύτερον, προωθούμε τη στρατηγική μας για την ενίσχυση του ανταγωνισμού και την άρση εμποδίων εισόδου.
Διότι η χώρα είχε διαχρονικά αυτοπαγιδευτεί μέσα σε μια σειρά απόγραφειοκρατικές ρυθμίσεις οι οποίες θεωρητικώς «προστάτευαν» όσους ήδη δραστηριοποιούνταν σε διάφορους κλάδους.
Στην πράξη, όμως, έδιωχναν οποιονδήποτε άλλον ήθελε να μπει,ακυρώνοντας τον ανταγωνισμό και πλήττοντας περαιτέρω την ανταγωνιστικότητα της χώρας. Άρα ακόμη και αυτοί που θεωρητικά ωφελούνταν , τελικώς αποδείχθηκε ότι έχαναν.
Σε αυτήν την προσπάθεια, κομβικό ρόλο παίζει η συνεργασία μας με τον ΟΟΣΑ σε τέσσερις τομείς, που είναι:
ο τουρισμός, η επεξεργασία τροφίμων, τα οικοδομικά υλικά και το λιανεμπόριο.
Έχουν πλέον χαρτογραφηθεί πλήρως οι κανονισμοί και η νομοθεσίαστους τέσσερις τομείς και έχουν εντοπισθεί 517 σημεία εκεί, που ενδεχομένως θέτουν εμπόδια στον ανταγωνισμό.
Όπως: περιορισμοί στα σημεία πώλησης, ρύθμιση τιμών, συγκεκριμένες προδιαγραφές σε υλικά ή συσκευασίες κλπ.
Τις επόμενες εβδομάδες θα έχουμε μια συγκεντρωτική κατάσταση με τα σημεία που επιδέχονται παρέμβασης και μέχρι τον Σεπτέμβριο θα έχει διαμορφωθεί η πρώτη δέσμη των προτεινόμενων νομοθετικών ρυθμίσεων.
Η προσπάθεια αυτή η συνεχίζεται και πρέπει να ολοκληρωθεί μέχρι το τέλος του χρόνου.
Τρίτον, αναπτύσσουμε μια ευρύτερη στρατηγική για τα logistics.
Διότι, θυμίζω πως με βάση διεθνείς μελέτες, πιο πρόσφατη της McCinsey ,τα Logistics θεωρούνται ως ένας από τους βασικούς τομείς, για την ανάπτυξη στην Ελλάδα.
Το επιβεβαιώνουν και οι ξένοι επενδυτές που ήδη δραστηριοποιούνται στα λιμάνια μας, γιατί αυτά αποτελούν την είσοδο για όλη την Ευρώπη.
Έχουμε, λοιπόν, συγκροτήσει ειδική Επιτροπή, με συμμετοχή εμπειρογνωμόνων του υπουργείου , καθηγητών, αλλά και εκπροσώπων της αγοράς για την αναθεώρηση του σχετικού νομοθετικού πλαισίου.
Ήδη έχουν εντοπιστεί θέματα αδειοδότησης τόσο για τις αποθήκες και τις εγκαταστάσεις, όσο και για τα λεγόμενα Logistics Centers.
Μέχρι το τέλος του χρόνου, θα έχει ολοκληρωθεί μεγάλο μέρος του έργου της Μόνιμης Επιτροπής Logistics που συνεργάζεται με την Παγκόσμια Τράπεζα και θα μπορέσουμε να φέρουμε σχετικές νομοθετικές και άλλες ρυθμίσεις, σε συνεργασία βέβαια με τα συναρμόδια υπουργεία.
Η προσπάθεια αυτή ενισχύεται φυσικά από το εγχείρημα για τις συμβάσειςπαραχώρησης στα λιμάνια και στα Περιφερειακά Αεροδρόμια, αλλά και από την αποκρατικοποίηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ.
Οι αλλαγές στο θεσμικό πλαίσιο συνδυαζόμενες με την εγκατάσταση έμπειρων και αξιόπιστων και εξωστρεφών επενδυτών, στα λιμάνια, στα αεροδρόμια και στην ΤΡΑΙΝΟΣΕ θα δημιουργήσουν ένα νέο τοπίο το οποίο θα ενισχύσει την ανταγωνιστικότητα της χώρας και θα επιτρέψει την επίτευξη του στόχου η Ελλάδα να γίνει διαμετακομιστικό κέντρο στα Βαλκάνια.
Τέταρτον αλλάζουμε το εξαγωγικό μοντέλο της χώρας.
Η χώρα πρέπει να παράγει περισσότερα, αλλά και να πουλάει περισσότερα σε τρίτους.
Η φιλοδοξία μας είναι, λοιπόν, η δραστική και βιώσιμη μείωση του ελλείμματος στο εμπορικό ισοζύγιο μέχρι το τέλος του 2014 και μέχρι το 2015, οι εξαγωγές να φτάσουν στο 16% επί του ΑΕΠ.
Στο πλαίσιο αυτό, η Task Force και οι Ολλανδοί ειδικοί, μάς προσφέρουν σημαντική τεχνική βοήθεια ώστε να προωθήσουμε τις εξαγωγές και να υποστηρίξουμε τις εταιρείες, που αναζητούν εμπορικούς εταίρους στο εξωτερικό.
Η συνολική στρατηγική μας για τις εξαγωγές, θα υποστηριχθεί και από τονέο φορέα εξωστρέφειας που θα προκύψει από τη συγχώνευση ΟΠΕ και Invest in Greece , η οποία αναμένεται να ολοκληρωθεί το επόμενο διάστημα.
Παράλληλα, για τον καλύτερο συντονισμό, μεταφέρονται στο Υπουργείο Ανάπτυξης & Υποδομών, τα στελέχη και οι αρμοδιότητες ΟΕΥ.
Το πλάνο μας για το 2013 και 2014 περιλαμβάνει, επίσης, την ενεργητική υποστήριξη των εξαγωγικών φορέων: των τριών Συνδέσμων Εξαγωγέων (ΠΣΕ, ΣΕΒΕ και ΣΕΚ), των διμερών επιμελητηρίων και του ΣΕΒ.
Συγκεκριμένα, καλέσαμε όλους τους φορείς μαζί, ώστε για πρώτη φορά, να λειτουργήσουν συντονισμένα και να αναπτύξουν οι ίδιοι, κοινές δράσεις για τις εξαγωγές:
διαδικτυακές εφαρμογές, συνέδρια, ανοικτές συναντήσεις μεταξύ εξαγωγέων και επιχειρήσεων του εξωτερικού.
Χαιρετίζουμε την πρωτοβουλία του ΣΕΒ να υποστηρίξει αυτή τη προσπάθεια και πρόθεσή μας είναι να δοθούν όσα κονδύλια χρειαστούνγια να την ενισχύσουμε.
Κυρίες και Κύριοι,
Αυτοί είναι οι στόχοι μας σε σχέση με την επιχειρηματικότητα αυτή τη χρονιά στο Υπουργείο Ανάπτυξης.
Απλούστευση των αδειοδοτήσεων, άρση των εμποδίων εισόδου στην αγορά, στρατηγική για τα Logistics,αλλαγή του εξαγωγικού μοντέλου.
Σε αυτή την προσπάθεια πρέπει να επικεντρωθούμε χωρίς να χάσουμε ούτε μία μέρα. Οι περιστάσεις είναι κρίσιμες και σε καμία περίπτωση δεν πρέπει να φανούμε κατώτεροι των περιστάσεων.
Γνωρίζετε ότι στη δύσκολη προσπάθεια που έχουμε μπροστά μας δεν επιδιώξαμε μόνο να έχουμε επαφή μαζί σας, αλλά και να χρησιμοποιήσουμε στο μεγαλύτερο δυνατό βαθμό στελέχη προερχόμενα από τον ιδιωτικό τομέα για να αντιμετωπίσουμε μία σειρά από κρίσιμα προβλήματα.
Αυτή είναι η βούλησή μας στο μέλλον.
Ξέρω πως δεν θα κριθούμε από τα λόγια. Θα κριθούμε από το αποτέλεσμα.
Οι δέκα μήνες που έχουν περάσει από τις εκλογές έχουν δημιουργήσει κάποιες αχτίδες αισιοδοξίας.
Δεν ήταν εύκολο να φτάσουμε μέχρι εδώ γιατί ταξιδεύαμε συνεχώς κόντρα στον άνεμο.
Οι μήνες όμως που πέρασαν απέδειξαν ένα πράγμα.
Ότι οι Έλληνες μπορούμε να τα καταφέρουμε.
Θέλετε επειδή συνειδητοποιήσαμε ότι η χώρα κινδύνευε να πέσει στο γκρεμό;
Θέλετε επειδή έγινε αντιληπτή η ανάγκη ευρύτερων συνεργασιών για να αποφύγουμε τα χειρότερα;
Θέλετε γιατί έγινε πεποίθηση σε όλο και περισσότερους ότι δεν χρειάζονται ωραία λόγια, αλλά δουλειά χρονοδιαγράμματα και στοχοδιαγράμματα;
Όπως και να έχει ο Μάιος του 2013 είναι λιγότερο δύσκολος από τον Ιούλιο του 2012. Και αρκετά πιο ελπιδοφόρος.
Αυτές οι ελπίδες πρέπει να παραμείνουν ζωντανές.
Κι ακόμη περισσότερο πρέπει να γίνουν πραγματικότητα. Σήμερα δεν είμαστε πια στο γκρεμό και στο κενό.
Επομένως, με περισσότερη αξιοπιστία μπορούμε να μιλάμε για ανάκαμψη κα για ανάπτυξη.
Μόνο που η προσπάθεια δεν πρέπει να σταματήσει. Πρέπει να διανύσουμε και το τελευταίο μίλι.
Πρέπει να συνεχίσουμε με την ίδια αποφασιστικότητα και την ίδιαπροσήλωση στα χρονοδιαγράμματα που έχουμε εξαγγείλει για να γίνουν και οι υπόλοιπες διαρθρωτικές αλλαγές πράξη.
Δεν πρέπει να το κάνουμε έχοντας απλώς το μυαλό μας τις επόμενες εκλογές.
Πρέπει να το κάνουμε γιατί το οφείλουμε στους εαυτούς μας, στις οικογένειές μας στην πατρίδα μας.
Αυτό που εξελίσσεται μπροστά μας είναι ο πόλεμος της γενιάς μας.
Μέχρι τώρα κερδίσαμε κρίσιμες μάχες. Πρέπει να κερδίσουμε και τις υπόλοιπες.
Με εθνική ενότητα, με αποφασιστικότητα και αποτελεσματικότητα, όπως τα καταφέραμε μέχρι εδώ , μπορούμε να τα καταφέρουμε από εδώ και πέρα.
Η Ελλάδα θα τα καταφέρει.
Τις ανακοινώσεις αυτές, τις έκανε ο υπουργός Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας, Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων Κωστής Χατζηδάκης από το βήμα της Ετήσιας Γενικής Συνέλευσης του ΣΕΒ. Η ομιλία, στην ιστοσελίδα του υπουργείου mindev.gov.gr.
ΠΗΓΗ: http://xanthi-eurotaxi.blogspot.com/
Ανάπτυξης, Κωστής Χατζηδάκης. Ο κ. Χατζηδάκης περιέγραψε τις κινήσεις που έγιναν το προηγούμενο διάστημα για τη βιωσιμότητα του τραπεζικού συστήματος, τη βελτίωση της ρευστότητας στην αγορά (με τα προγράμματα του ΕΣΠΑ, της ΕΤΕπ και το ΕΤΕΑΝ), τις διαρθρωτικές αλλαγές και το ξεπάγωμα των μεγάλων δημοσίων έργων. Αναλύοντας περισσότερο τις διαρθρωτικές αλλαγές αναφέρθηκε και στην απελευθέρωση των αγορών σε σχέση με τις τουριστικές υπηρεσίες (εκμίσθωση επιβατικών ΙΧ αυτοκινήτων με οδηγό και μεταφορά πελατών ξενοδοχείων).
Κ. Χατζηδάκης:
Κυρίες και Κύριοι,
Ο Πρωθυπουργός ήταν πολύ σαφής τόσο σε σχέση με την ακτινογραφία των προβλημάτων, όσο και με τη κατεύθυνση της κυβέρνησης.
Είναι προφανές ότι η χώρα βρέθηκε σε δύσκολη θέση γιατί επί πολλά χρόνια είχε επικρατήσει το δόγμα ότι μπορούμε να έχουμε επενδύσεις χωρίς επενδυτές, εργαζόμενους χωρίς επιχειρηματίες και αποτελέσματα χωρίς την απαραίτητη δουλειά.
Ο κρατισμός και ο λαϊκισμός πληρώθηκαν πανάκριβα από τους Έλληνες πολίτες.
Και τώρα καλούμαστε να αντιμετωπίσουμε το μεγάλο δημόσιο χρέος, αλλά και το έλλειμμα ανταγωνιστικότητας, που αυτά τα δύο εθνικά καρκινώματα – ο λαϊκισμός και ο κρατισμός – άφησαν πίσω τους.
Όσο ξεκάθαρο είναι αυτό, άλλο τόσο ξεκάθαρη είναι και η πολιτική της κυβέρνησης.
Η οποία αποσκοπεί στη δημοσιονομική προσαρμογή από τη μία πλευρά, με ορατά ήδη αποτελέσματα, αλλά και στη προώθηση των διαρθρωτικών αλλαγών και μεταρρυθμίσεων που θα ενισχύσουν την ανταγωνιστικότητα της οικονομίας και θα στηρίξουν την υγιή επιχειρηματικότητα.
Η κυβέρνηση αυτή είναι αποφασισμένη να απενοχοποιήσει την επιχειρηματικότητα που την θεωρεί βασική προϋπόθεση για την αντιμετώπιση του μεγάλου προβλήματος της ανεργίας.
Οι νέες αυτές δουλειές δεν θα δημιουργηθούν από τον δημόσιο τομέα. Θα δημιουργηθούν από τον ιδιωτικό τομέα.
Και ως προς το ζήτημα αυτό δεν πρέπει να υπάρχει καμία αμφιβολία.
Η προσπάθεια της Ελλάδας να φτάσει σε ένα ασφαλές λιμάνι δεν ήταν ούτε και βέβαια είναι ακόμη και σήμερα μία εύκολη υπόθεση.
Θυμηθείτε που ήμασταν πέρυσι τέτοιο καιρό, όταν ορκίστηκε η τρικομματική κυβέρνηση υπό τον Αντώνη Σαμαρά.
Υπήρχαν σοβαρά ερωτηματικά ως προς τη πολιτική σταθερότητα της χώρας.
Τα ερωτηματικά αυτά έχουν πλέον απαντηθεί και είναι ορατό σε όλους πωςη κυβέρνηση αυτή είναι σταθερή και βιώσιμη.
Παράλληλα υπήρχαν σοβαρές αμφιβολίες ως προς της παραμονή της χώρας στην Ευρωζώνη.
Χάρη στην προσπάθεια της κυβέρνησης, αλλά και της ώριμης στάσης των Ελλήνων πολιτών τα σενάρια Grexit πλέον δεν υπάρχουν.
Η Ελλάδα έχει αγκυρωθεί στην Ευρωζώνη και αυτό είναι ένα πλεονέκτημα στη προσπάθεια που κάνουμε.
Ακόμα πέρυσι τέτοιο καιρό υπήρχαν πολλά ανοικτά ζητήματα σε σχέση με τη βιωσιμότητα του Τραπεζικού μας συστήματος.
Τώρα πια είμαστε σε μία φάση που στα ζητήματα αυτά υπάρχουν πλέον απαντήσεις.
Η ανακεφαλαιοποίηση του τραπεζικού συστήματος ολοκληρώνεται και δημιουργούνται οι προϋποθέσεις για περαιτέρω επιστροφή καταθέσεων, αλλά και για μια πιο ομαλή λειτουργία του τραπεζικού τομέα.
Η Ελλάδα λοιπόν έχει ανέβει τα τρία σκαλοπάτια που είναι κρίσιμα ,στο στόχο που έχει για να φτάσει ως στην κορυφή και να τερματίσει με επιτυχία τη διαδρομή της:
πολιτική σταθερότητα, εδραίωση στην Ευρωζώνη, ανακεφαλαιοποίηση του τραπεζικού συστήματος.
Την ίδια στιγμή, από τη δική μας πλευρά, την πλευρά του Υπουργείου Ανάπτυξης, έγιναν επίσης συγκεκριμένα βήματα για την αλλαγή του κλίματος και τη δημιουργία περαιτέρω προϋποθέσεων για να προχωρήσει η χώρα μας μπροστά.
Δεν θα σας μιλήσω θεωρητικά. Θα σας πω σε τίτλους, συγκεκριμένα πράγματα που έγιναν αυτή τη χρονιά.
Στο κρίσιμο θέμα της ρευστότητας :
- Στο ΕΣΠΑ, στο δεύτερο εξάμηνο του 2012, πετύχαμε το 102% του μνημονιακού στόχου ενώ στο πρώτο εξάμηνο είχε επιτευχθεί μόνο το 58%.
- Στο ΕΤΕΑΝ άλλαξε σε μεγάλο βαθμό ο χαρακτήρας των προγραμμάτων. Προωθούνται προγράμματα και για κεφάλαια κίνησης, με άμεσο στόχο κονδύλια που ήταν για πολύ καιρό παρκαρισμένα να απεμπλακούν και να κατευθυνθούν στην πραγματική οικονομία.
- Με την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων, ενώ τους δέκα πρώτους μήνες της χρονιάς, είχαν υπογραφεί συμβάσεις μόνο 9 εκ. ευρώ, μέχρι το τέλος του 2012 οι συμβάσεις που υπογράφηκαν ξεπερνούσαν το 1 δις ευρώ. Είναι συμφωνίες που αφορούν τόσο τα δημόσια έργα όσο και μικρομεσαίες επιχειρήσεις. Παράλληλα όμως και για πρώτη φορά στην ιστορία της ΕΤΕπ προωθείταισυμφωνία για τη διευκόλυνση του εισαγωγικού και εξαγωγικού εμπορίου.
Στο μέτωπο των διαρθρωτικών αλλαγών. Με μία σειρά από ρυθμίσεις επιχειρήσαμε να ενισχύσουμε την ανταγωνιστικότητα. Πιο συγκεκριμένα:
- Νέες απλούστερες αγορανομικές και υγειονομικές διατάξεις που ενισχύουν τον ανταγωνισμό.
- Θεσμικές παρεμβάσεις για την απελευθέρωση αγορών στη λιανική, όπως το βρεφικό γάλα, το bake off, τα προϊόντα είδη.
- Πλήρης απελευθέρωση της αγοράς των φορτηγών μικρού και μεγάλου τονάζ.
- Απελευθέρωση των αγορών σε σχέση μες τις τουριστικές υπηρεσίες (εκμίσθωση επιβατικών ΙΧ αυτοκινήτων με οδηγό και μεταφορά πελατών ξενοδοχείων).
- Μέτρα για την αντιμετώπιση χρόνιων στρεβλώσεων της αγοράς των καυσίμων.
- Μείωση του ελάχιστου κεφαλαίου για την ίδρυση ΑΕ και κατάργηση ουσιαστικά του ελάχιστου κεφαλαίου για τις ΙΚΕ και τις ΕΠΕ.
- 25 δράσεις για την απλοποίηση των διαδικασιών των εξαγωγών
- Προσαρμόσαμε πλήρως το ρυθμιστικό και κανονιστικό πλαίσιο για τις αποκρατικοποιήσεις στους Οργανισμούς που εποπτεύουμε και είναι θέμα του ΤΑΙΠΕΔ να προχωρήσει στην υλοποίησή τους.
- Καταθέσαμε προς ψήφιση στη Βουλή το νομοσχέδιο για τιςΗλεκτρονικές Δημόσιες Συμβάσεις, που εξασφαλίζει διαφάνεια, εξορθολογίζει τις δαπάνες και ψηφιοποιεί το σύστημα.
- Και ακόμα περισσότερο, ψηφίσαμε το νέο Επενδυτικό Νόμο που περιορίζει δραστικά τη γραφειοκρατία, θεσπίζει μία Κεντρική Αδειοδοτική Αρχή, αλλά και διαδικασίες αυτοαδειοδότησης, για να μη χάνεται χρόνος και χρήμα για τους επενδυτές.
Αυτό που έχει σχέση με το πάγωμα των δημοσίων έργων.
Παλέψαμε για τους Αυτοκινητόδρομους και αυτή την ώρα απομένουν λίγες μόνο μέρες για την κατάθεση των αναθεωρημένων συμβάσεων στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή για να τις εγκρίνει και να προχωρήσουμε χωρίς καθυστερήσεις στην επικύρωση τους από την Βουλή των Ελλήνων.
Έργα που πέρυσι πολλοί τα θεωρούσαν ακόμα και νεκρά, ξεκινούν και πάλι δημιουργώντας νέες θέσεις εργασίας αλλά και ελπίδες πως η ελληνική οικονομία μπορεί να τα καταφέρει.
Η προσπάθεια όμως συνεχίζεται.
Δεν θα σας μιλήσω με μεγάλα λόγια και συνθήματα.
Γιατί τα μεγάλα λόγια έχουν πληρωθεί μέχρι στιγμής πανάκριβα.
Όπως προσπάθησα να είμαι σαφής στη περιγραφή των αλλαγών που έγινα μέχρι τώρα, άλλο τόσο ξεκάθαρος θέλω να είμαι σε σχέση με τιςπροωθούμενες από το Υπουργείο διαρθρωτικές αλλαγές.
Αυτή τη χρονιά στοχεύουμε σε τέσσερα μέτωπα:
- Την απλοποίηση των αδειοδοτήσεων των επιχειρήσεων
- Την ενίσχυση του ανταγωνισμού για την άρση των εμποδίωνεισόδου στην αγορά
- Την ανάπτυξη μιας Εθνικής Στρατηγικής για τα Logistics και
- Την αλλαγή του εξαγωγικού μοντέλου της χώρας.
Πρώτα από όλα, για τις αδειοδοτήσεις.
Αναφέρομαι στις διαδικασίες που αφορούν στις άδειες ίδρυσης, εγκατάστασης, λειτουργίας , εκμετάλλευσης, την περιβαλλοντική αδειοδότηση και άλλες ειδικότερες άδειες.
Θεωρητικά, όλος αυτός ο όγκος ρυθμίσεων υπήρχε για να προστατευθεί το δημόσιο συμφέρον, όπως στην περίπτωση του περιβάλλοντος.
Πρακτικά, αυτό που γινόταν ήταν είτε να μη γίνονται τελικά επενδύσειςείτε να καταστρατηγείται συλλήβδην η νομοθεσία.
Στο παρελθόν είχαν γίνει βήματα, αλλά τώρα πρέπει να αντιμετωπίσουμεσυνολικά το πρόβλημα.
Η αρχή έχει ήδη γίνει.
Πριν από λίγες μέρες, μας παρουσιάστηκε από εσάς, από το ΣΕΒ, η μελέτη που χρηματοδοτήθηκε από το ΕΣΠΑ, η οποία σε 780 σελίδεςκαταγράφει την κατάσταση.
Στο πλαίσιο αυτό, λοιπόν, αυτό συνεργαζόμαστε με την Παγκόσμια Τράπεζα, τον επιχειρηματικό κόσμο και την Task Force, ώστε να σχεδιάσουμε ένα αρχικό σχέδιο δράσης για την απλοποίηση των αδειοδοτήσεων, μέχρι τα τέλη Ιουνίου.
Στη συνέχεια μέχρι το Σεπτέμβριο, θα προχωρήσουμε σε περισσότερη εξειδίκευση, ώστε μέσα σε ένα εύλογο χρονικό ορίζοντα να αντιμετωπίσουμε σφαιρικά το ζήτημα.
Δεύτερον, προωθούμε τη στρατηγική μας για την ενίσχυση του ανταγωνισμού και την άρση εμποδίων εισόδου.
Διότι η χώρα είχε διαχρονικά αυτοπαγιδευτεί μέσα σε μια σειρά απόγραφειοκρατικές ρυθμίσεις οι οποίες θεωρητικώς «προστάτευαν» όσους ήδη δραστηριοποιούνταν σε διάφορους κλάδους.
Στην πράξη, όμως, έδιωχναν οποιονδήποτε άλλον ήθελε να μπει,ακυρώνοντας τον ανταγωνισμό και πλήττοντας περαιτέρω την ανταγωνιστικότητα της χώρας. Άρα ακόμη και αυτοί που θεωρητικά ωφελούνταν , τελικώς αποδείχθηκε ότι έχαναν.
Σε αυτήν την προσπάθεια, κομβικό ρόλο παίζει η συνεργασία μας με τον ΟΟΣΑ σε τέσσερις τομείς, που είναι:
ο τουρισμός, η επεξεργασία τροφίμων, τα οικοδομικά υλικά και το λιανεμπόριο.
Έχουν πλέον χαρτογραφηθεί πλήρως οι κανονισμοί και η νομοθεσίαστους τέσσερις τομείς και έχουν εντοπισθεί 517 σημεία εκεί, που ενδεχομένως θέτουν εμπόδια στον ανταγωνισμό.
Όπως: περιορισμοί στα σημεία πώλησης, ρύθμιση τιμών, συγκεκριμένες προδιαγραφές σε υλικά ή συσκευασίες κλπ.
Τις επόμενες εβδομάδες θα έχουμε μια συγκεντρωτική κατάσταση με τα σημεία που επιδέχονται παρέμβασης και μέχρι τον Σεπτέμβριο θα έχει διαμορφωθεί η πρώτη δέσμη των προτεινόμενων νομοθετικών ρυθμίσεων.
Η προσπάθεια αυτή η συνεχίζεται και πρέπει να ολοκληρωθεί μέχρι το τέλος του χρόνου.
Τρίτον, αναπτύσσουμε μια ευρύτερη στρατηγική για τα logistics.
Διότι, θυμίζω πως με βάση διεθνείς μελέτες, πιο πρόσφατη της McCinsey ,τα Logistics θεωρούνται ως ένας από τους βασικούς τομείς, για την ανάπτυξη στην Ελλάδα.
Το επιβεβαιώνουν και οι ξένοι επενδυτές που ήδη δραστηριοποιούνται στα λιμάνια μας, γιατί αυτά αποτελούν την είσοδο για όλη την Ευρώπη.
Έχουμε, λοιπόν, συγκροτήσει ειδική Επιτροπή, με συμμετοχή εμπειρογνωμόνων του υπουργείου , καθηγητών, αλλά και εκπροσώπων της αγοράς για την αναθεώρηση του σχετικού νομοθετικού πλαισίου.
Ήδη έχουν εντοπιστεί θέματα αδειοδότησης τόσο για τις αποθήκες και τις εγκαταστάσεις, όσο και για τα λεγόμενα Logistics Centers.
Μέχρι το τέλος του χρόνου, θα έχει ολοκληρωθεί μεγάλο μέρος του έργου της Μόνιμης Επιτροπής Logistics που συνεργάζεται με την Παγκόσμια Τράπεζα και θα μπορέσουμε να φέρουμε σχετικές νομοθετικές και άλλες ρυθμίσεις, σε συνεργασία βέβαια με τα συναρμόδια υπουργεία.
Η προσπάθεια αυτή ενισχύεται φυσικά από το εγχείρημα για τις συμβάσειςπαραχώρησης στα λιμάνια και στα Περιφερειακά Αεροδρόμια, αλλά και από την αποκρατικοποίηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ.
Οι αλλαγές στο θεσμικό πλαίσιο συνδυαζόμενες με την εγκατάσταση έμπειρων και αξιόπιστων και εξωστρεφών επενδυτών, στα λιμάνια, στα αεροδρόμια και στην ΤΡΑΙΝΟΣΕ θα δημιουργήσουν ένα νέο τοπίο το οποίο θα ενισχύσει την ανταγωνιστικότητα της χώρας και θα επιτρέψει την επίτευξη του στόχου η Ελλάδα να γίνει διαμετακομιστικό κέντρο στα Βαλκάνια.
Τέταρτον αλλάζουμε το εξαγωγικό μοντέλο της χώρας.
Η χώρα πρέπει να παράγει περισσότερα, αλλά και να πουλάει περισσότερα σε τρίτους.
Η φιλοδοξία μας είναι, λοιπόν, η δραστική και βιώσιμη μείωση του ελλείμματος στο εμπορικό ισοζύγιο μέχρι το τέλος του 2014 και μέχρι το 2015, οι εξαγωγές να φτάσουν στο 16% επί του ΑΕΠ.
Στο πλαίσιο αυτό, η Task Force και οι Ολλανδοί ειδικοί, μάς προσφέρουν σημαντική τεχνική βοήθεια ώστε να προωθήσουμε τις εξαγωγές και να υποστηρίξουμε τις εταιρείες, που αναζητούν εμπορικούς εταίρους στο εξωτερικό.
Η συνολική στρατηγική μας για τις εξαγωγές, θα υποστηριχθεί και από τονέο φορέα εξωστρέφειας που θα προκύψει από τη συγχώνευση ΟΠΕ και Invest in Greece , η οποία αναμένεται να ολοκληρωθεί το επόμενο διάστημα.
Παράλληλα, για τον καλύτερο συντονισμό, μεταφέρονται στο Υπουργείο Ανάπτυξης & Υποδομών, τα στελέχη και οι αρμοδιότητες ΟΕΥ.
Το πλάνο μας για το 2013 και 2014 περιλαμβάνει, επίσης, την ενεργητική υποστήριξη των εξαγωγικών φορέων: των τριών Συνδέσμων Εξαγωγέων (ΠΣΕ, ΣΕΒΕ και ΣΕΚ), των διμερών επιμελητηρίων και του ΣΕΒ.
Συγκεκριμένα, καλέσαμε όλους τους φορείς μαζί, ώστε για πρώτη φορά, να λειτουργήσουν συντονισμένα και να αναπτύξουν οι ίδιοι, κοινές δράσεις για τις εξαγωγές:
διαδικτυακές εφαρμογές, συνέδρια, ανοικτές συναντήσεις μεταξύ εξαγωγέων και επιχειρήσεων του εξωτερικού.
Χαιρετίζουμε την πρωτοβουλία του ΣΕΒ να υποστηρίξει αυτή τη προσπάθεια και πρόθεσή μας είναι να δοθούν όσα κονδύλια χρειαστούνγια να την ενισχύσουμε.
Κυρίες και Κύριοι,
Αυτοί είναι οι στόχοι μας σε σχέση με την επιχειρηματικότητα αυτή τη χρονιά στο Υπουργείο Ανάπτυξης.
Απλούστευση των αδειοδοτήσεων, άρση των εμποδίων εισόδου στην αγορά, στρατηγική για τα Logistics,αλλαγή του εξαγωγικού μοντέλου.
Σε αυτή την προσπάθεια πρέπει να επικεντρωθούμε χωρίς να χάσουμε ούτε μία μέρα. Οι περιστάσεις είναι κρίσιμες και σε καμία περίπτωση δεν πρέπει να φανούμε κατώτεροι των περιστάσεων.
Γνωρίζετε ότι στη δύσκολη προσπάθεια που έχουμε μπροστά μας δεν επιδιώξαμε μόνο να έχουμε επαφή μαζί σας, αλλά και να χρησιμοποιήσουμε στο μεγαλύτερο δυνατό βαθμό στελέχη προερχόμενα από τον ιδιωτικό τομέα για να αντιμετωπίσουμε μία σειρά από κρίσιμα προβλήματα.
Αυτή είναι η βούλησή μας στο μέλλον.
Ξέρω πως δεν θα κριθούμε από τα λόγια. Θα κριθούμε από το αποτέλεσμα.
Οι δέκα μήνες που έχουν περάσει από τις εκλογές έχουν δημιουργήσει κάποιες αχτίδες αισιοδοξίας.
Δεν ήταν εύκολο να φτάσουμε μέχρι εδώ γιατί ταξιδεύαμε συνεχώς κόντρα στον άνεμο.
Οι μήνες όμως που πέρασαν απέδειξαν ένα πράγμα.
Ότι οι Έλληνες μπορούμε να τα καταφέρουμε.
Θέλετε επειδή συνειδητοποιήσαμε ότι η χώρα κινδύνευε να πέσει στο γκρεμό;
Θέλετε επειδή έγινε αντιληπτή η ανάγκη ευρύτερων συνεργασιών για να αποφύγουμε τα χειρότερα;
Θέλετε γιατί έγινε πεποίθηση σε όλο και περισσότερους ότι δεν χρειάζονται ωραία λόγια, αλλά δουλειά χρονοδιαγράμματα και στοχοδιαγράμματα;
Όπως και να έχει ο Μάιος του 2013 είναι λιγότερο δύσκολος από τον Ιούλιο του 2012. Και αρκετά πιο ελπιδοφόρος.
Αυτές οι ελπίδες πρέπει να παραμείνουν ζωντανές.
Κι ακόμη περισσότερο πρέπει να γίνουν πραγματικότητα. Σήμερα δεν είμαστε πια στο γκρεμό και στο κενό.
Επομένως, με περισσότερη αξιοπιστία μπορούμε να μιλάμε για ανάκαμψη κα για ανάπτυξη.
Μόνο που η προσπάθεια δεν πρέπει να σταματήσει. Πρέπει να διανύσουμε και το τελευταίο μίλι.
Πρέπει να συνεχίσουμε με την ίδια αποφασιστικότητα και την ίδιαπροσήλωση στα χρονοδιαγράμματα που έχουμε εξαγγείλει για να γίνουν και οι υπόλοιπες διαρθρωτικές αλλαγές πράξη.
Δεν πρέπει να το κάνουμε έχοντας απλώς το μυαλό μας τις επόμενες εκλογές.
Πρέπει να το κάνουμε γιατί το οφείλουμε στους εαυτούς μας, στις οικογένειές μας στην πατρίδα μας.
Αυτό που εξελίσσεται μπροστά μας είναι ο πόλεμος της γενιάς μας.
Μέχρι τώρα κερδίσαμε κρίσιμες μάχες. Πρέπει να κερδίσουμε και τις υπόλοιπες.
Με εθνική ενότητα, με αποφασιστικότητα και αποτελεσματικότητα, όπως τα καταφέραμε μέχρι εδώ , μπορούμε να τα καταφέρουμε από εδώ και πέρα.
Η Ελλάδα θα τα καταφέρει.
Τις ανακοινώσεις αυτές, τις έκανε ο υπουργός Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας, Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων Κωστής Χατζηδάκης από το βήμα της Ετήσιας Γενικής Συνέλευσης του ΣΕΒ. Η ομιλία, στην ιστοσελίδα του υπουργείου mindev.gov.gr.
ΠΗΓΗ: http://xanthi-eurotaxi.blogspot.com/
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Γράψε την άποψή σου...