Πέμπτη 28 Μαΐου 2015

Αυστραλία:«Εφιάλτης» τα Uber για τους Έλληνες οδηγούς ταξί..!

 Η Εφορία διατάζει την καταβολή GST στους παράτυπους ιδιώτες οδηγούς.
Η όλη υπόθεση ξεκίνησε πριν από λίγες
εβδομάδες όταν για πρώτη φορά έκανα χρήση του Uber, της υπηρεσίας που δραστηριοποιείται στον τομέα των ιδιωτικών (και πολυτελών) μετακινήσεων.
Μέχρι τότε το μόνο που γνώριζα ήταν ότι η χρήση του είναι παράνομη και ότι οι οδηγοί -και όχι οι επιβάτης- τιμωρούνται με αυστηρά πρόστιμα. Στο κινητό μου, μάλιστα, είδα φωτογραφία του οδηγού, τον αριθμό πινακίδων του οχήματός του καθώς και το τηλέφωνό του. Οι χρεώσεις γίνονται ηλεκτρονικά αφού έχω ήδη συνδέσει την ηλεκτρονική εφαρμογή με την πιστωτική κάρτα.
Όλα φαίνεται ότι λειτουργούσαν ρολόι, αλλά είναι έτσι τα πράγματα; Η αλήθεια είναι κάπου στη μέση. Ας τα πάρουμε τα πράγματα με τη σειρά.
ΤΙ ΕΙΝΑΙ ΤΟ UBER
Το Uber επιτρέπει σε ιδιώτες κατόχους οχημάτων να μετατραπούν σε οδηγούς προς ενοικίαση, μοιράζοντας το αυτοκίνητό τους με τους χρήστες της εφαρμογής και κερδίζοντας χρήματα από τις διαδρομές αυτές. Όλα αυτά χωρίς η εταιρεία ή οι συνεργαζόμενοι οδηγοί να υπόκεινται στις ρυθμίσεις, στις υποχρεώσεις και στο κόστος που υπόκεινται οι ιδιοκτήτες/οδηγοί ταξί ή ιδιοκτήτες/οδηγοί επαγγελματικών οχημάτων.
Η Uber ιδρύθηκε το 2009 στις ΗΠΑ και άρχισε να λειτουργεί στο Σαν Φρανσίσκο το 2010. Το μοντέλο της Uber επιτρέπει σε ιδιώτες κατόχους οχημάτων μέσα από την υπηρεσία Uber να μετατραπούν σε οδηγούς προς ενοικίαση, μοιράζοντας το αυτοκίνητό τους με τους χρήστες της εφαρμογής και κερδίζοντας χρήματα από τις διαδρομές αυτές. Όλα αυτά χωρίς η εταιρεία ή οι συνεργαζόμενοι οδηγοί να υπόκεινται στις ρυθμίσεις, στις υποχρεώσεις και στο κόστος που υπόκεινται οι ιδιοκτήτες και οδηγοί ταξί.
ΟΡΓΙΣΜΕΝΟΙ ΤΑΞΙΤΖΗΔΕΣ
Η Uber ξεκίνησε από το Σαν Φρανσκίσκο, την πρωτεύουσα του Silicon Valley, αλλά επεκτάθηκε σύντομα σε ολόκληρη την αμερικανική επικράτεια, και λίγο αργότερα και στην Ευρώπη. Στην Αθήνα, δε, κάνει πάταγο. Στην Αυστραλία και ειδκότερα στη Βικτώρια, το Uber έκανε την εμφάνισή του δειλά-δειλά, αφού η προηγούμενη κυβέρνηση του Denis Napthine κήρυξε παράνομη την εν λόγω υπηρεσία.
Οι οδηγοί που θα εντοπίζονταν από την αστυνομία θα πλήρωναν πρόστιμο έως και $9.000 δολαρίων.
Όπως και σε πολλές πόλεις ανά την υφήλιο, και στη Μελβούρνη έχει ξεσπάσει «θύελλα» διαμαρτυριών από τους οδηγούς ταξί, μεταξύ των οποίων είναι και πολλοί Ελληνοαυστραλοί. Διάφοροι μίλησαν με τον «Νέο Κόσμο» για την ανάγκη να υπάρξει παύση της λειτουργίας του Uber, καθώς υπάρχει αθέμιτος ανταγωνισμός και έχουν τεθεί σημαντικά ζητήματα ασφαλείας από τους μη αδειοδοτημένους οδηγούς.
– Ο Τάσος Ρέβης, γνώστης της αγοράς και για πολλά χρόνια ιδιοκτήτης εταιρίας ταξί, είπε στον «Νέο Κόσμο» ότι οι ταξιτζήδες σήμερα υποφέρουν. «Πολλοί πρώην συνάδελφοί μου είπαν ότι το Uber έχει γίνει ο εφιάλτης τους. Η κίνηση έχει πέσει πάρα πολύ και η διαφορά στον τζίρο είναι μεγάλη» τονίζει ο κ. Ρέβης.
«Το Uber πρέπει να κηρυχτεί παράνομο εξ ολοκλήρου» δηλώνει εμφατικά.
Όταν του αναφέραμε ότι πριν από λίγες εβδομάδες, ο αρχηγός των Φιλελευθέρων της Βικτώριας, Matthew Guy, χρησιμοποίησε ένα ταξί Uber, ο κ. Ρέβης είπε ότι για τη σημερινή κατάσταση φταίει η προηγούμενη κυβέρνησή του, που δεν στήριξε τους επαγγελματίες οδηγούς ταξί. Αλλά αισιοδοξεί ότι η κατάσταση θα βελτιωθεί με τη κυβέρνηση των Εργατικών.
«Ο Daniel Andrews έχει υποσχεθεί $4 εκατομμύρια προς τη βιομηχανία μας και η κυβέρνησή του έχει ήδη δείξει τις καλές της προθέσεις» είπε ο κ. Ρέβης.
– «Δεν μπορείς να πας κόντρα στην ελεύθερη αγορά»τονίζει από τη μεριά του ο Απόστολος Κουνέλης, ο οποίος διατηρεί ασφαλιστική εταιρία επαγγελματικών οχημάτων και -φυσικά- ταξί.
«Πολλοί Έλληνες πελάτες μου λένε ότι το Uber τούς παίρνει τις δουλειές τους» και λέει ότι είναι άδικο για τους οδηγούς: «Οι οδηγοί θα πρέπει να πληρώνουν κάθε μήνα κεφαλικό φόρο $600 με $700, πριν βάλουν στην τσέπη τους τα κέρδη από τις κούρσες». Kατηγορεί το Uber ότι δεν είναι ασφαλές για τις μετακινήσεις του κόσμου: «Σε περίπτωση που κάποιος χρησιμοποιεί το Uber και γίνει δυστύχημα και τραυματιστεί, ο επιβάτης δεν είναι ασφαλισμένος και θα πληρώσει μόνος του όλα τα ιατρικά έξοδα. Αλλά τα ταξί, επειδή ακριβώς είναι ένα επαγγελματικό ασφαλισμένο όχημα, ο επιβάτης θα πρέπει να αισθάνεται πιο ασφαλής».
Ωστόσο, πιστεύει ότι επειδή ζούμε σε μία ελεύθερη αγορά, δεν μπορεί να υπάρξει πισωγύρισμα: «Το Uber θα μείνει, είναι δύσκολο να φύγει τώρα, αλλά θα πρέπει να υπάρξει παρέμβαση και από την Κυβέρνηση της Βικτώριας και από την Ένωση Ταξί Βικτώριας (Victorian Taxi Association)».
– Η Ένωση Ταξί Βικτώριας, από τη μεριά της, και σύμφωνα με τον ιστότοπό της, πιστεύει ότι oι μετακινήσεις με Uber δεν είναι ασφαλείς και αναφέρει μία σειρά από αιματηρά περιστατικά, τρία από τις ΗΠΑ και ένα από τη Μελβούρνη. Στο τελευταίο ένας οδηγός Uber κατηγορήθηκε ότι επιτέθηκε σεξουαλικά σε μία γυναίκα το βράδυ της τελευταίας Πρωτοχρονιάς. Επίσης, απορρίπτει ως υπερβολές ότι η μετακίνηση με Uber είναι φθηνότερη από τα κανονικά ταξί και δίνει παραδείγματα.
GST KAI ΣΤΑ UBER
To κόστος μετακίνησης με τα Uber θα γίνει πιο ακριβό, τουλάχιστον κατά 10%. Μέχρι την 1η Αυγούστου, οι 9000 περίπου ιδιώτες οδηγοί θα πρέπει να εκδώσουν Αριθμό Εταιρικού Μητρώου (Australian Business Numbver, ABN) και να καταβάλουν στην Αυστραλιανή Εφορία το GST. H Εφορία ανακοίνωσε το μέτρο αυτό ως μέρος της προσπάθειάς της για αξιοποίηση των εσόδων από την ψηφιακή οικονομία.
– Ο επιχειρηματίας που δραστηροποιείται στο χώρο των ταξί της Μελβούρνης, Χάρης Κατσιαμπάνης, μιλώντας στο «Ν.Κ.» χαρακτήρισε την απόφαση της Εφορίας «να επιβάλει τους νόμους στο Uber, ως ένα μικρό βήμα προς την κατεύθυνση του θεμιτού ανταγωνισμού».
Ο κ. Kατσιαμπάνης υπήρξε εξαρχής επικριτής του Uber αφού, όπως λέει, «υπονομεύει την παραδοσιακή βιομηχανία των ταξί».
Σφοδρή είναι και η αντίδραση της Ένωσης Οικογενειών Οδηγών Ταξί (Victorian Taxi & Car Families). Αν κρίνουμε από τις αναρτήσεις της στη επίσημη σελίδα της στο Facebook, χαρακτηρίζει «παράνομους» τους οδηγούς Uber. Χαρακτηρίζει ως «μεγάλη νίκη» την απόφαση της Εφορίας να διατάξει την έκδοση ΑΒΝ για τους οδηγούς Uber.
Επιλογικά, θα μπορούσαμε να πούμε ότι κάθε καινούργιο φέρνει κάτι διαφορετικό και άξιο της προσοχής μας. Στην περίπτωση του Uber, έφερε και ενθουσιασμό: το γεγονός ότι χρησιμοποιούμε μια υπηρεσία που κινείται στα όρια της παρανομίας το κάνει πιο γοητευτικό. Ωστόσο, δεν θα πρέπει να αγνοούμε τον επαγγελματισμό και την ασφάλεια που προσφέρουν τα επίσημα ταξί, ενώ χιλιάδες μέλη της παροικίας μας ασχολούνται με τη βιομηχανία που ουσιαστικά «κινεί» τη Μελβούρνη, μέρα και νύχτα, και συντηρούνται απ’ αυτήν.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Γράψε την άποψή σου...