«Μην κορνάρετε, ξενάγηση σε τουρίστες κάνουμε», φωνάζει απ’ το φιμέ παράθυρο στους βιαστικούς ο οδηγός του πολυτελούς μίνι βαν, που ανάβει κάθε τόσο «αλάρμ» στη
Βασιλίσσης Σοφίας. Εθνικός Κήπος, Βουλή, Ομόνοια, Σταδίου, Καλλιμάρμαρο είναι τα... highlight του 45λεπτου ιδιωτικού «τουρ» που καταλήγει στην Ακρόπολη, όπου η οκταμελής παρέα ξένων αποβιβάζεται για να περπατήσει στην Πλάκα. Το κόστος; 150 ευρώ, τιμή που «κλείστηκε» μέσω του ξενοδοχείου τους.Θέλοντας να μάθω περισσότερα γι’ αυτή τη νέα υπηρεσία ταξί, σημειώνω τα στοιχεία του οδηγού και δίνουμε ραντεβού στην επόμενη κούρσα του, με αφετηρία τη Νέα Μάκρη και το ξενοδοχείο «Marathon Beach Resort» και επιβάτες πενταμελή συντροφιά Γάλλων και μία ξεναγό, την κυρία Τζούλια. Προορισμός; Η Κόρινθος. Η παρέα απλώνεται στα 8 αναπαυτικά δερμάτινα καθίσματα, συνδέεται με το wi-fi, ζητάει να χαμηλώσουμε τον κλιματισμό, ενώ ο οδηγός κανονίζει τα επόμενα ραντεβού του μέσω iPad. Το εξάωρο δρομολόγιο περιλαμβάνει βόλτα στην Αρχαία Κόρινθο, κρουαζιέρα με το καραβάκι στον Ισθμό, φαγητό στους Αγίους Θεοδώρους και επιστροφή και στοίχισε, κατόπιν συνεννόησης με ταξιδιωτικό πρακτορείο, 100 ευρώ το άτομο (από 150 ο οδηγός και η ξεναγός, τα υπόλοιπα για τα έξοδα).
Πιάνουμε κουβέντα με τους πελάτες. Φέτος ήρθαν για πρώτη φορά στην Ελλάδα για 15 μέρες, το λουξ βαν τούς προτάθηκε απ’ το τουριστικό γραφείο ως η καλύτερη λύση για κοντινές εκδρομές και μέχρι τώρα έχουν πάει Επίδαυρο, Ναύπλιο, Δελφούς, Ολυμπία και Μυκήνες. «Η εναλλακτική μας ήταν να νοικιάσουμε δύο Ι.Χ. Ισως να μας ερχόταν πιο οικονομικά, όμως δεν θέλαμε να ταξιδεύουμε χωριστά κι έπειτα δεν θα είχαμε χώρο για τα πράγματά μας. Χώρια η παρουσία της ξεναγού και το ότι δεν χρειάζεται να οδηγήσουμε. Προτιμήσαμε την άνεση και την εύκολη μετακίνηση», λέει η Μαργκό.
Πώς λειτουργούν
Τα μίνι βαν δεν θα τα βρεις σε πιάτσα. Το ραντεβού κλείνεται τηλεφωνικά με e-mail ή sms (ακόμη και Whatsapp), η εξυπηρέτηση είναι άμεση και η τιμή προσυμφωνείται με τον οδηγό. Δεν υπάρχει συγκεκριμένη ταρίφα ούτε ρολόι, αλλά οι τιμές είναι περίπου 50% υψηλότερες από το κίτρινο ταξί. Δηλαδή αν μια παρέα 8 ατόμων πρέπει να πάρει δυο απλά ταξί και να κάνει μια διαδρομή συνολικού κόστους 100 ευρώ (50+50), τους συμφέρει να κλείσουν το μίνι βαν με 75 ευρώ. Η απόδειξη (ή το τιμολόγιο) κόβεται σε μπλοκάκι παροχής υπηρεσιών ή σε φορητή ταμειακή μηχανή.
Δεν υπάρχουν εταιρείες παρά μόνο ανεξάρτητοι οδηγοί - ιδιοκτήτες, οι οποίοι συνεργάζονται μεταξύ τους με τουριστικά γραφεία ή ξενοδοχεία. Το καλό σέρβις διαδίδεται από στόμα σε στόμα, ενώ η διαφήμιση (με φυλλάδια που τυπώνουν μέσα από ιστοσελίδες και κοινωνικά δίκτυα) και οι γνωριμίες τους φέρνουν, σιγά σιγά, και σταθερούς πελάτες. Την καλοκαιρινή σεζόν εξυπηρετούν επιβάτες από και προς λιμάνια - κρουαζιερόπλοια, αεροδρόμια, ΚΤΕΛ, ΟΣΕ, προαστιακό, ενώ τον χειμώνα, την περίοδο της «συντήρησης», μεταφέρουν ασυνόδευτα, αναλαμβάνουν τη μετακίνηση παιδιών στο σχολείο/φροντιστήριο/πάρτι, εξυπηρετούν πελάτες με κινητικά προβλήματα (σε ειδικές τιμές), εστιάζουν στον θεματικό τουρισμό (επίσκεψη στα Μετέωρα, στο Αγιον Ορος) κ.ά.
«Επένδυση ζωής»
Ο Θανάσης Σερέτης (megacartransfers.gr) ήταν οδηγός ταξί 18 χρόνια, όμως η κρίση στο επάγγελμα τον οδήγησε στην απόφαση να «αναβαθμιστεί» και να κάνει «μια επένδυση ζωής», όπως λέει. «Πριν από δέκα μέρες πήρα ένα καινούργιο 9θέσιο μίνι βαν και είμαι πολύ ευχαριστημένος. Αυτή είναι η δουλειά του μέλλοντος για εμάς», λέει.
Ως οδηγοί και μετέπειτα ιδιοκτήτες ταξί ξεκίνησαν και οι Χρήστος Τουρκαντώνης και Γιώργος Κατσούγκρης, που τον Μάιο αγόρασαν από κοινού ένα πολυτελές βαν (taxilibre.gr). «Επί τέσσερις μήνες ψάχναμε και δεν υπήρχε ούτε δείγμα – οι πωλήσεις των Mercedes Lux Van αυξήθηκαν φέτος κατά 20%. Η παράδοση στα καινούργια αμάξια θέλει τρεις μήνες αναμονή κι εμείς θα χάναμε τη σεζόν. Ετσι αναγκαστήκαμε να παραγγείλουμε ελαφρώς μεταχειρισμένο», λέει ο Γιώργος. Το όχημα στοίχισε 25.000 ευρώ (καινούργιο θα έκανε τα διπλάσια), συν το παράβολο στο υπουργείο (1.100 ευρώ). Η άδεια εκδόθηκε με κρατική παραχώρηση έπειτα από αίτηση που κατέθεσαν οι οδηγοί, επομένως η απόκτησή της είχε μηδενική αξία.
Σημειωτέον, αν ο «τυχερός» οδηγός του οποίου η αίτηση εγκρίθηκε και απέκτησε την πολυπόθητη άδεια αποφασίσει να την πουλήσει σε κάποιον συνάδελφό του, το κόστος της μπορεί να ανέβει κατακόρυφα και να φτάσει από 40.000 έως 100.000 ευρώ αναλόγως τη μεταξύ τους διαπραγμάτευση. «Το σίγουρο είναι ότι για να μπεις στην αγορά χρειάζεσαι ένα αρχικό κεφάλαιο και εξασφαλισμένο έργο, δηλαδή σταθερή πελατεία ή μόνιμη συνεργασία με κάποιο ξενοδοχείο», λέει ο Χρήστος.
Για τους ίδιους, το μίνι βαν είναι οικογενειακή επιχείρηση. Οι γυναίκες τους βοηθάνε όσο μπορούν στα δρομολόγια, οι κόρες τους κανονίζουν τα ραντεβού ή πάνε στα αεροδρόμιο για να υποδεχτούν τους πελάτες. «Χθες βγήκα από το σπίτι στις 4 το ξημέρωμα και επέστρεψα στις 12 τα μεσάνυχτα... σερί. Δεν γίνεται διαφορετικά», λέει ο Γιώργος. «Μέσα σε ένα τρίμηνο τρέχουμε να τα προλάβουμε όλα, μέχρι και μαθήματα αγγλικών και ηλεκτρονικών μέσων αρχίσαμε, πώς αλλιώς θα βγει ο χειμώνας; Θέλει θυσίες η αναβάθμιση του τουριστικού προϊόντος»...
Απελευθέρωση σε... κίτρινο και μαύρο χρώμα
Εφόσον η νομαρχία δεν μπόρεσε να απελευθερώσει τις άδειες, να μπορεί δηλαδή ο οποιοσδήποτε να πάει στο υπουργείο και να καταθέσει αίτηση έκδοσης/μεταβίβαση/μετατροπή άδειας, απελευθερώθηκε το έργο. Σύμφωνα με την Ευαγγελία Τσάγκα, γενική διευθύντρια του υπουργείου Μεταφορών, «οι προϋποθέσεις που ίσχυαν παλαιότερα ώστε να μπορεί ένας οδηγός να ασκεί μεταφορικό έργο ήταν να έχει επαγγελματικό δίπλωμα οδήγησης, ειδική άδεια ταξί, να είναι ασφαλισμένος στο ΙΚΑ και να έχει συμπληρώσει 120 ημερομίσθια. Ολα αυτά καταργήθηκαν με τον νέο νόμο». Επομένως:
»Ολες οι τουριστικές επιχειρήσεις έχουν δικαίωμα να ασκούν μεταφορικό έργο. Εταιρείες ενοικιάσεων αυτοκινήτων παρέχουν πλέον και υπηρεσίες σοφέρ (π.χ., η Hertz Chauffeur σου δίνει τη δυνατότητα να νοικιάσεις Ι.Χ. μετά οδηγού).
»Εκτός από τα λευκά μίνι βαν, υπάρχουν εδώ και χρόνια (πριν από την απελευθέρωση του επαγγέλματος) και τα γνωστά στην πιάτσα ως «τα μαύρα της Βουκουρεστίου». Πρόκειται για 36 μαύρα μίνι βαν που έχουν ειδική θέση πάρκινγκ στο αεροδρόμιο «Ελευθέριος Βενιζέλος» (airportlimos.gr) και προσφέρουν αντίστοιχες υπηρεσίες προμίσθωσης με περισσή πολυτέλεια (και πιο... τσιμπημένες τιμές) σε εκλεκτή πελατεία: ο οδηγός φοράει κοστούμι, το όχημα διαθέτει τραπέζι, μπαρ, 7 αντικριστές πολυθρόνες (συν ένα κάθισμα του οδηγού), οθόνες – όλες τις παροχές μιας λιμουζίνας. Η διαδρομή από το αεροδρόμιο στο κέντρο της Αθήνας μπορεί να κοστίσει μέχρι και 170 ευρώ, ενώ με το λευκό μίνι βαν 60 ευρώ. Βάσει του νόμου 4199 οι οδηγοί κίτρινων ταξί έχουν το δικαίωμα να μετατρέψουν την υφισταμένη άδεια ταξί σε άδεια λιμουζίνας αρκεί να ασκούν αποκλειστικά το συγκεκριμένο έργο για δύο χρόνια (να μη χρησιμοποιούν δηλαδή το καλοκαίρι στα νησιά το κίτρινο και τον χειμώνα στην πόλη το μαύρο).
»Ολες οι τουριστικές επιχειρήσεις έχουν δικαίωμα να ασκούν μεταφορικό έργο. Εταιρείες ενοικιάσεων αυτοκινήτων παρέχουν πλέον και υπηρεσίες σοφέρ (π.χ., η Hertz Chauffeur σου δίνει τη δυνατότητα να νοικιάσεις Ι.Χ. μετά οδηγού).
»Εκτός από τα λευκά μίνι βαν, υπάρχουν εδώ και χρόνια (πριν από την απελευθέρωση του επαγγέλματος) και τα γνωστά στην πιάτσα ως «τα μαύρα της Βουκουρεστίου». Πρόκειται για 36 μαύρα μίνι βαν που έχουν ειδική θέση πάρκινγκ στο αεροδρόμιο «Ελευθέριος Βενιζέλος» (airportlimos.gr) και προσφέρουν αντίστοιχες υπηρεσίες προμίσθωσης με περισσή πολυτέλεια (και πιο... τσιμπημένες τιμές) σε εκλεκτή πελατεία: ο οδηγός φοράει κοστούμι, το όχημα διαθέτει τραπέζι, μπαρ, 7 αντικριστές πολυθρόνες (συν ένα κάθισμα του οδηγού), οθόνες – όλες τις παροχές μιας λιμουζίνας. Η διαδρομή από το αεροδρόμιο στο κέντρο της Αθήνας μπορεί να κοστίσει μέχρι και 170 ευρώ, ενώ με το λευκό μίνι βαν 60 ευρώ. Βάσει του νόμου 4199 οι οδηγοί κίτρινων ταξί έχουν το δικαίωμα να μετατρέψουν την υφισταμένη άδεια ταξί σε άδεια λιμουζίνας αρκεί να ασκούν αποκλειστικά το συγκεκριμένο έργο για δύο χρόνια (να μη χρησιμοποιούν δηλαδή το καλοκαίρι στα νησιά το κίτρινο και τον χειμώνα στην πόλη το μαύρο).
Τι άλλαξε στο καθεστώς των αδειών
Δύο από τα «αναπτυξιακά» μέτρα που εφαρμόστηκαν στην τουριστική αγορά πριν από δύο χρόνια είναι η κατάργηση των περιορισμών στην ενοικίαση βαν και υπηρεσιών σοφέρ, αλλά και η δυνατότητα χρήσης βαν για μεταφορά πελατών ξενοδοχείων και τουριστικών πρακτορείων. Τι σημαίνει αυτό; Θεωρητικά, απελευθέρωση του επαγγέλματος. «Πριν από το 2012 απαγορευόταν η έκδοση αδειών για οχήματα τέτοιου είδους. Εδώ και δύο χρόνια που τέθηκε σε ισχύ ο νόμος 4070/2012, επιτρέπεται εφόσον εφαρμόζεται ο μαθηματικός τύπος που έχει να κάνει με τα πληθυσμιακά κριτήρια, την επισκεψιμότητα και τον αριθμό αδειών ταξί μιας περιοχής – τις ανάγκες που προκύπτουν δηλαδή. Είναι θέμα ποσόστωσης – αν ο περιφερειάρχης κρίνει ότι μια περιοχή έχει λιγότερα ταξί από όσα χρειάζονται τότε δίνει την άδεια», λέει στην «Κ» ο Αθανάσιος Κουτσονίκας, προϊστάμενος του Τμήματος Αστικών Συγκοινωνιών του υπουργείου Μεταφορών. Οι νέες άδειες που εκδόθηκαν για μίνι βαν ήταν 160 ανά την Ελλάδα – οι περισσότερες στην Αττική, αλλά και σε Θεσσαλονίκη, Πάτρα, Ηράκλειο, Λάρισα κ.α. «Οταν μιλάμε για “νέα ΤΑΞΙ” αναφερόμαστε σε 9θέσια επιβατηγά δημόσιας χρήσης αυτοκίνητα ειδικής μίσθωσης (ΕΔΧ - ΕΙΔΜΙΣΘ) που μεταφέρουν επιβάτες σε τιμή που αποφασίζεται κατόπιν συνεννόησης με τους πελάτες», λέει ο κ. Μιχαήλ Παπαδόπουλος, υφυπουργός Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων. «Εχει κανονιστεί για την 1/1/2015 η έκδοση προκηρύξεων για νέες άδειες από τις Περιφέρειες. Θα ακολουθήσει κλήρωση μεταξύ των ενδιαφερόμενων οδηγών», διευκρινίζει.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Γράψε την άποψή σου...