Η ηλεκτροκίνηση αποτελεί βασικό πυλώνα υλοποίησης του στόχου για αύξηση της θερμοκρασίας της γης μόνο κατά 2οC έως το 2020, έτος κατά το οποίο θα πρέπει να κυκλοφορούν 20 εκατ. ηλεκτρικά οχήματα σε όλον τον κόσμο. Έως σήμερα στην Ελλάδα έχουν πωληθεί συνολικά μόλις 60 ηλεκτρικά οχήματα, ωστόσο, θεσμικές παρεμβάσεις του τελευταίου έτους λειτουργούν ως ρευματοδότης μίας νέας αγοράς.
Το μέγεθος της ελληνικής αγοράς
Στην Ελλάδα έχουν πωληθεί έως σήμερα περισσότερα από 60 αμιγώς ηλεκτρικά αυτοκίνητα (σε ΔΕΚΟ, δήμους, φορείς και ιδιώτες). Έως και τον Αύγουστο 2014 κυκλοφορούσαν 20-25, αν και βρίσκονται σε εξέλιξη διαδικασίες εισαγωγής και εκτελωνισμού νέων οχημάτων. Εξαιρουμένων των περιπτώσεων ειδικών χρήσεων (γήπεδα golf, ξενοδοχειακές εγκαταστάσεις, αποθήκες logistics κ.ά.), ηλεκτρικά αυτοκίνητα εισάγονται σήμερα από δύο εταιρείες. Άλλη μία εταιρεία εισάγει ένα μοντέλο ηλεκτρικό υβριδικό ή επαναφορτιζόμενο από το δίκτυο υβριδικό αυτοκίνητο (plug-in hybrid electric car). Η χρήση των ηλεκτρικών αυτοκινήτων ήταν μέχρι πρότινος κυρίως ιδιωτική, ωστόσο, στο πλαίσιο του ευρωπαϊκού εργου «Green eMotion» βρίσκεται σε εξέλιξη προμήθεια 15 ηλεκτρικών αυτοκινήτων από τη ΔΕΗ. ΔΕΗ-0,10% Διαφορετική είναι η εικόνα της αγοράς για τα υβριδικά αυτοκίνητα, τα οποία πωλούνται σε αρκετά μοντέλα από πολλές εταιρείες: εκτιμάται ότι ξεπερνούν τα 600 τα τελευταία 13 χρόνια προμήθειας στην Ελλάδα. Ορισμένα από αυτά χρησιμοποιούνται από ιδιώτες, κάποια διατίθενται από εταιρείες ενοικίασης αυτοκινήτων και leasing, άλλα αξιοποιούνται ως ταξί και μερικά ανήκουν σε δημόσιες υπηρεσίες.
Το κόστος των μέσων οχημάτων
Οι τιμές των ηλεκτρικών οχημάτων που διατίθενται σήμερα στην ελληνική αγορά κυμαίνονται από 22.000€ έως 58.000 €. Αναμένονται πάντως και νέα μοντέλα με κόστος χαμηλότερο των 15.000€. Επ’ αυτού, παράγοντες της αγοράς εφιστούν την προσοχή των καταναλωτών, υπό την έννοια ότι ενδεχομένως θα παρουσιαστούν τιμές κατασκευαστών από την Κίνα στο επίπεδο των 10.000 € για προϊόντα τα οποία «πιθανώς να μην έχουν λάβει έγκριση τύπου» για την Ελλάδα, δηλαδή για την Ευρώπη (η Ελλάδα δεν εκδίδει εγκρίσεις τύπου).
Το καθεστώς φορολόγησης
Στην Ελλάδα έχει καταργηθεί ο φόρος πολυτελείας στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, αλλά δεν έχει διευκρινιστεί επακριβώς ποια οχήματα θεωρούνται ηλεκτρικά. Πάντως τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα απολαύουν των φοροαπαλλαγών ή φοροελαφρύνσεων που ισχύουν για όλα τα «καθαρά» αυτοκίνητα (μειωμένα τέλη κυκλοφορίας, κυκλοφορία στον δακτύλιο της Αθήνας κ.λπ.). Ωστόσο, δεν υπάρχει ακόμη η προσδιοριστική παράμετρος του «αριθμού των κυβικών εκατοστών» που καθορίζει τους φορολογήσιμους ίππους.
Οι δυνατότητες φόρτισης
Στην Ελλάδα, όπως και οπουδήποτε αλλού, ο ιδιοκτήτης ηλεκτρικού αυτοκινήτου μπορεί να το φορτίζει στο γκαράζ ή στην πιλοτή του (αν υπάρχει ηλεκτρική εγκατάσταση) με μία απλή πρίζα σούκο, χωρίς καμία άλλη ηλεκτρολογική εγκατάσταση. Ωστόσο, η φόρτιση αυτή είναι αργή και απαιτεί 7 με 8 ώρες (ενδείκνυται η φόρτιση τις βραδινές ώρες). Η ηλεκτρική ενέργεια που απαιτείται για τη φόρτιση χρεώνεται στον λογαριασμό του ιδιοκτήτη του αυτοκινήτου, όπως ισχύει για όλες τις ηλεκτρικές συσκευές μιας κατοικίας. Για ταχύτερη φόρτιση απαιτείται ειδική εγκατάσταση με αυξανόμενη ισχύ όσο μειώνεται ο επιθυμητός χρόνος φόρτισης (ενδεικτικά, για 4ωρη ή 5ωρη φόρτιση η εγκατάσταση κοστίζει περίπου 3.000 €). Ο Νόμος 4277/2014 επιτρέπει πλέον την πώληση (ουσιαστικά μεταπώληση) ηλεκτρικής ενέργειας για τη φόρτιση ηλεκτρικών αυτοκινήτων, επιτρέποντας την εγκατάσταση μη οικιακών φορτιστών και την ανάπτυξη δικτύων φόρτισης. Στο πλαίσιο αυτό ήδη δραστηριοποιούνται δύο εταιρείες εισαγωγής, εγκατάστασης και λειτουργίας φορτιστών. Μέσα στο φθινόπωρο αναμένεται να δραστηριοποιηθεί και μία εταιρεία διαχείρισης δικτύων φορτιστών. Οι εγκαταστάσεις φορτιστών φιλοξενούνται σε δημόσιους χώρους στάθμευσης (δύο εταιρείες parking λειτουργούν φορτιστές και ετοιμάζεται άλλη μία), σε χώρους διοργάνωσης εκθέσεων (μία εταιρεία), στο κτίριο των κεντρικών γραφείων της ΔΕΗ και σε δημοτικές εγκαταστάσεις που βρίσκονται σε καθεστώς προετοιμασίας.
Το οικονομικό όφελος
Το χαμηλό κόστος λειτουργίας θεωρείται κύριο πλεονέκτημα των ηλεκτρικών αυτοκινήτων. Με τις σημερινές τιμές υγρών καυσίμων και ηλεκτρικής ενέργειας, το κόστος χρήσης παρουσιάζει μία σχέση 1 προς 3,8 με 5 υπέρ των ηλεκτρικών αυτοκινήτων. Φορείς της ηλεκτροκίνητης αγοράς εκτιμούν ότι ακόμη και μετά την πλήρη ανάπτυξη της αγοράς -αν αυξηθεί το κόστος της ηλεκτρικής ενέργειας λόγω πρόσθετης φορολογίας, αποσβέσεων κόστους υποδομών ή επιχειρηματικού / εμπορικού κέρδους- η χρήση των ηλεκτρικών αυτοκινήτων θα είναι και πάλι φτηνότερη, δεδομένου ότι «το κόστος των υγρών καυσίμων θα έχει μόνο ανοδικές τάσεις, λόγω εξάντλησης των ‘φθηνών’ αποθεμάτων και διάθεσης στην αγορά καυσίμων από δυσπρόσιτες και κατά συνέπεια ακριβές πηγές».
Τα υφιστάμενα και εν δυνάμει κίνητρα
Στην Ελλάδα προβλέπονται ήδη κίνητρα ενίσχυσης της ηλεκτροκίνητης αγοράς όπως η απαλλαγή καταβολής τέλους ταξινόμησης και τα μειωμένα ή μηδενικά τέλη κυκλοφορίας. Συζητούνται δε πρόσθετα κίνητρα για τον περιορισμό της αρχικής επιβάρυνσης της αγοράς και τη μείωση των λειτουργικών δαπανών κατά τον κύκλο χρήσης του οχήματος. Αρμόδια επιτροπή του ΥΠΕΚΑ έχει δρομολογήσει τις διαδικασίες για την επεξεργασία σχεδίου Κοινής Υπουργικής Απόφασης (ΚΥΑ) με στόχο την ανάπτυξη της ηλεκτροκίνησης των οχημάτων που χρησιμοποιούν οι δημόσιες υπηρεσίες. Για τους επιχειρηματικούς στόλους ή τα εταιρικά οχήματα έχει προταθεί η αναπροσαρμογή των χρηματικών ποσών που αφορούν στην εργοστασιακή τιμολογιακή αξία (ΕΤΑ) του έτους πρώτης κυκλοφορίας των ηλεκτροκίνητων οχημάτων, όπως και η θέσπιση ειδικών όρων απόσβεσης της αξίας τους. Παράλληλα, υπάρχουν επεξεργασμένες προτάσεις για την κατάρτιση προγραμμάτων με αντικείμενο ενέργειες όπως η ανάπτυξη συσσωρευτών υψηλής ενεργειακής πυκνότητας.
ΠΗΓΗ: http://www.ypodomes.com/
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Γράψε την άποψή σου...