Τρίτη 12 Νοεμβρίου 2013

ΦΩΤΟ: Οι πιάτσες «πέθαναν», ζήτω η τεχνολογία..!

Του Αλέξη Αλεξιάδη

Με την πελατεία να έχει πέσει κατακόρυφα και με τον μέσο χρόνο αναμονής στις 70 πιάτσες της πόλης να φτάνει τη 1-1,5 ώρα και στην πιάτσα του αεροδρομίου τις 2 – 4 ώρες, οι ταξιτζήδες
της Θεσσαλονίκης προσπαθούν να επαναπροσδιορίσουν τον τρόπο με τον οποίο δουλεύουν, προκειμένου να επιβιώσουν. Στο επάγγελμα του ταξί έχουν υιοθετηθεί πλέον καινοτομίες και νέες υπηρεσίες, οι οποίες σύμφωνα με τους επαγγελματίες αποτελούν το μέλλον του επαγγέλματος, αφού το παρόν με τον κλασσικό τρόπο δουλειάς, πλέον δεν «βγαίνει».

Έτσι λοιπόν, οι περισσότεροι ιδιοκτήτες, προσπαθούν να συμμετέχουν σε συνεταιρισμούς, οι οποίοι με τη σειρά τους, έχοντας μεγαλύτερη δύναμη, επενδύουν στον χώρο, εκμεταλλευόμενοι κάθε δυνατότητα που τους παρέχει η τεχνολογία και δημιουργώντας νέα προϊόντα και υπηρεσίες.



Τα πάντα πλέον ελέγχονται με ηλεκτρονικό τρόπο στις εταιρείες ραδιοταξί. Ανά πάσα στιγμή, το κέντρο μπορεί να δει που είναι το κάθε ταξί, πόσα οχήματα κάθονται στην κάθε πιάτσα, πόσα έχουν πελάτη και πόσα όχι. Επίσης, πάντα μέσω GPS, το δρομολόγιο που κάνει το κάθε ταξί καταγράφεται, κυρίως για λόγους ασφαλείας. Αν κάποιος πελάτης πιστέψει ότι ένας οδηγός τον πήγε κάπου, κάνοντας κύκλους, μπορεί πολύ εύκολα να το διαπιστώσει, αν απευθυνθεί στην εταιρεία.

Ένας από τους μεγαλύτερους συνεταιρισμούς ραδιοταξί στην Ελλάδα που έχει έδρα στη Θεσσαλονίκη, προχώρησε στη δημιουργία ομίλου μαζί με άλλους 25 συνεταιρισμούς από πόλεις σε όλη την Ελλάδα, με σκοπό την καλύτερη εξυπηρέτηση των πελατών. Ο όμιλος «taxi way», έχει ήδη υιοθετήσει πενταψήφιο αριθμό κλήσης 18300 και έτσι ο πελάτης, χρησιμοποιώντας το συγκεκριμένο νούμερο σε οποιαδήποτε από τις 25 πόλεις, μπορεί να καλέσει ταξί.

Ο ίδιος συνεταιρισμός έχει ξεκινήσει πρόσφατα την διάθεση εφαρμογής για «έξυπνα» κινητά τηλέφωνα, με την οποία ο πελάτης καλεί ταξί και μόλις πάρει απάντηση,  μπορεί να βλέπει σε χάρτη που βρίσκεται το όχημα που κάλεσε και σε πόση ώρα θα είναι στο σημείο. Όλα αυτά σε πραγματικό χρόνο. Η εφαρμογή ήδη χρησιμοποιείται από περίπου 1000 χρήστες μόνο στη Θεσσαλονίκη.

Το ΤΡΑΙΝΟ-ΤΑΞΙ, είναι μια από τις σχετικά καινούριες υπηρεσίες. Κλείνοντας εισιτήριο για το τρένο, μπορείς να κλείσεις με δελεαστική τιμή και το ταξί. Έτσι, αγοράζεις στην ουσία το πακέτο: ταξί-σιδηροδρομικός σταθμός-ταξί , για το οποίο πληρώνεις μια φορά, ένα ποσό.

taxi-piatsa-aerodromiouΤο ΤΡΑΙΝΟ-ΤΑΞΙ αποτελεί μια από τις νέες υπηρεσίες συνδυασμένων μεταφορών, οι οποίες άρχισαν να αναπτύσσονται. Μια άλλη υπηρεσία που ενδιαφέρει όλο και περισσότερα ξενοδοχεία,  αφορά τις μετακινήσεις των τουριστών και περιλαμβάνει τη μεταφορά με ταξί : αεροδρόμιο-ξενοδοχείο-αεροδρόμιο, επίσης σε καλύτερη τιμή από ότι αν κάποιος πελάτης έπαιρνε ταξί με τον … παραδοσιακό τρόπο. Στη συγκεκριμένη περίπτωση, ο οδηγός ταξί περιμένει τον πελάτη του με το ταμπελάκι στις αφίξεις, τον πηγαίνει στο ξενοδοχείο και την ορισμένη μέρα και ώρα, τον παραλαμβάνει από το ξενοδοχείο και τον πηγαίνει στο αεροδρόμιο.

Οι νέες υπηρεσίες των ταξί, περιλαμβάνουν οργανωμένες μεταφορές τουριστών σε σημεία ενδιαφέροντος ή κοντινές τοποθεσίες για μικρές «αποδράσεις», ενώ για τον ίδιο σκοπό το αμέσως επόμενο διάστημα θα αρχίσουν να κυκλοφορούν και πολλά 9θέσια πολυμορφικά οχήματα, τα οποία δεν θα έχουν ταξίμετρο, αλλά το κόμιστρο θα ορίζεται πιο φτηνά, βάσει συμφωνίας. Βεβαίως, ξεχάστε τον «παλιό» ταξιτζή που δεν ήξερε άλλη γλώσσα εκτός της ελληνικής. Πλέον, μπορείτε να βρείτε οδηγούς που μιλούν τούρκικα, ρωσικά, γερμανικά, γαλλικά ακόμη και αραβικά, ενώ για τα αγγλικά δεν τίθεται συζήτηση.

Στη «νέα εποχή» των ταξί, συμπεριλαμβάνονται ειδικά διαμορφωμένα οχήματα μεταφοράς ΑμΕΑ, φθηνότερα SMS, με απλή χρέωση, με τα οποία καλείς ταξί και σε ελάχιστα δευτερόλεπτα σου έρχεται απάντηση με τα στοιχεία του οχήματος που θα σε παραλάβει, υπηρεσίες μεταφορών ασυνόδευτων αντικειμένων, για κάποιον που θέλει να στείλει κάπου πχ ένα δέμα, αλλά και η χρήση πιστωτικών καρτών για πληρωμή. Η συγκεκριμένη υπηρεσία με τις πιστωτικές κάρτες αναμένεται να εφαρμοστεί για πρώτη φορά στη Θεσσαλονίκη από τις αρχές του νέου έτους, πιλοτικά σε 50 ταξί του συνεταιρισμού «taxi way». Οι οδηγοί θα είναι εφοδιασμένοι με ειδική συσκευή, η οποία είτε θα σκανάρει την πιστωτική κάρτα, είτε θα έχει ειδική υποδοχή για να την δεχτεί και θα εκδίδεται άμεσα η σχετική απόδειξη.

Σάκης Μαυρίδης πρόεδρος συνεταιρισμού ραδιοταξί taxi way«Σε λίγο καιρό θα μεταφέρουμε και πίτσες»

Τα 2000 ταξί που κυκλοφορούν στη Θεσσαλονίκη, αντιμετωπίζουν όλο και μεγαλύτερο πρόβλημα, με πολλά από αυτά να αναγκάζονται να συμβιβαστούν με τζίρους 5 και 6 ευρώ/ώρα. Δεν είναι τυχαίο άλλωστε πως οι τιμές για τις άδειες έχουν πάρει την «κάτω βόλτα». Πριν από μερικά χρόνια, πχ το 2007, μια άδεια κόστιζε περίπου 360.000 ευρώ, ενώ σήμερα μπορεί κάποιος να αγοράσει μια έναντι 80.000 ευρώ.

Με αυτές τις συνθήκες, όπως λένε οι ιδιοκτήτες ταξί, ήταν αναγκασμένοι να βρουν εναλλακτικές μορφές εργασίας και να ασχοληθούν με τομείς που εδώ και χρόνια δεν τους ενδιέφεραν γιατί παλαιότερα είχαν πελατεία. Τα πράγματα όμως σήμερα είναι τελείως διαφορετικά.

Όπως λέει στην «Κ» ο Σάκης Μαυρίδης (φωτό) , πρόεδρος του συνεταιρισμού ραδιοταξί «taxi way», οι περισσότεροι ιδιοκτήτες μισής άδειας, πλέον προσπαθούν να αγοράσουν και την άλλη μισή, για να έχουν περισσότερες πιθανότητες να εξασφαλίσουν ένα ικανοποιητικό εισόδημα. Για τον ίδιο λόγο, οι οδηγοί μειώθηκαν, αφού οι ιδιοκτήτες δουλεύουν όλο και πιο πολύ τα ταξί, ενώ τα τελευταία χρόνια αυξήθηκαν σε μεγάλο ποσοστό οι γυναίκες που εργάζονται στον χώρο. Σύμφωνα με τον κ.Μαυρίδη, περισσότερες από 30 γυναίκες εργάζονται στην εταιρεία και πρόκειται κυρίως για συζύγους ιδιοκτητών, οι οποίες μοιράζονται με τους άντρες τις βάρδιες, κάνοντας συνήθως αυτές τις πρωινές και οι σύζυγοι τις βραδινές.

«Πλέον τα κάνουμε όλοι, όλα. Και στον Δενδροπόταμο που κάποιοι φοβόντουσαν να πάνε νύχτα, πλέον πηγαίνουν για το μεροκάματο. Δεν αφήνουμε τίποτα να περάσει έτσι. Σε λίγο καιρό και πίτσες θα μεταφέρουμε για να επιβιώσουμε» αναφέρει ο πρόεδρος του ραδιοταξί, κάνοντας γνωστό ότι οι περισσότεροι συνάδελφοι του βρίσκονται σε ασφυκτικά δύσκολη οικονομική κατάσταση, όπως άλλωστε και ο περισσότερος κόσμος.



Σύμφωνα με εκτιμήσεις, περίπου το 60-70% των ιδιοκτητών ταξί, αδυνατούν να πληρώσουν τα ασφάλιστρα του ΟΑΕΕ, για διάστημα που κατά μέσο όρο ξεκινάει από τα 2 δίμηνα και φτάνει τα 2 χρόνια. «Έχουν ανέβει οι εισφορές, ο τζίρος έπεσε, τα λειτουργικά έξοδα δεν πέφτουν, τα καύσιμα είναι ακριβά, οι ασφάλειες, οι φθορές… Όλα αυτά αναγκάζουν τον κόσμο να μην πληρώνει τις εισφορές του» τονίζει ο Σάκης Μαυρίδης, προσθέτοντας πως οι συνάδελφοι του προτιμούν να έχουν κάτι στο ψυγείο για την οικογένεια τους, παρά να πληρώνουν τον ΟΑΕΕ.

Οι περισσότεροι ιδιοκτήτες ταξί πληρώνουν από 600-850 ευρώ το δίμηνο και όπως λένε, αν είσαι πχ στα 850 ευρώ και πας για διακανονισμό, τότε το ταμείο σου βάζει προσαυξήσεις και το ποσό που ρυθμίζεις φτάνει κοντά στα 1000 ευρώ. Οι συνδικαλιστικές τους ενώσεις, έχουν θέσει κατά καιρούς το θέμα στην πολιτεία, ζητώντας να πληρώνουν έστω όσο μεγαλύτερο ποσό μπορούν, χωρίς να υπάρχουν παράλογες προσαυξήσεις, ωστόσο μέχρι σήμερα, όπως λένε, δεν έχει ληφθεί καμία μέριμνα.

Ένα άλλο μεγάλο πρόβλημα αφορά στις πιάτσες στο κέντρο της πόλης. Τα χιλιάδες οχήματα, σχηματίζουν ουρές δεκάδων ταξί σε κάθε πιάτσα, με αποτέλεσμα, ειδικά όπου υπάρχουν λεωφορειόδρομοι να δημιουργείται κυκλοφοριακό πρόβλημα. «Ο Δήμος Θεσσαλονίκης, δεσμεύτηκε να κάνει μια μεγάλη πιάτσα στην οδό Καρόλου Ντηλ και να αναμορφώσει άλλες, έτσι ώστε να βελτιωθεί η κατάσταση, αλλά και πάλι εκτιμούμε ότι θα υπάρχει πρόβλημα» υπογραμμίζει ο πρόεδρος του ραδιοταξί «taxi way». Ο ίδιος επισημαίνει πως το πρόβλημα γίνεται πολλαπλάσιο από την έλλειψη της δημοτικής αστυνομίας, καθώς υπάρχουν παντού παράνομα παρκαρισμένα αυτοκίνητα και τα ταξί αναγκάζονται να διπλοπαρκάρουν για να περιμένουν στις πιάτσες. «Ευτυχώς», αναφέρει, «η τροχαία δείχνει κατανόηση όπου μπορεί, αλλά κάποιες φορές που επεμβαίνει, έχει και αυτή δίκαιο».

Η μείωση του τζίρου στα ταξί, είχε και ένα «καλό». Οι οδηγοί αναφέρουν πως τα τελευταία 1-2 χρόνια έχουν μειωθεί κατακόρυφα τα κρούσματα ληστειών σε βάρος τους και αυτό όπως λένε, έχει να κάνει με το ότι πλέον τα χρήματα που μεταφέρουν είναι ελάχιστα και συνήθως δεν ξεπερνούν τις μερικές δεκάδες ευρώ. Βέβαια, στο θέμα της εγκληματικότητας, έχουν βοηθήσει πάρα πολύ και τα συστήματα παρακολούθησης των οχημάτων αλλά και οι «σιωπηροί» συναγερμού που θέτουν οι οδηγοί που είναι σε κίνδυνο, χωρίς ο δράστης να μπορεί να το γνωρίζει. Έτσι, ειδοποιείται άμεσα η αστυνομία, που ενημερώνεται και για το ακριβές στίγμα του οχήματος από το GPS που διαθέτει, με αποτέλεσμα να είναι πολύ πιο άμεσος ο εντοπισμός των κακοποιών.

Ένα άλλο χαρακτηριστικό των τελευταίων ετών, αφορά στα παζάρια που πολλοί πελάτες πλέον, ζητούν από τους οδηγούς. Κυρίως στις πιο μακρινές αποστάσεις, είναι σύνηθες φαινόμενο, λένε οι επαγγελματίες, σύμφωνα με τους οποίους αρκετοί επιβάτες, ειδικά νεότεροι, τους ζητούν να κατέβουν πριν φτάσουν στον προορισμό τους, γιατί δεν έχουν άλλα χρήματα, αλλά συνήθως οι οδηγοί τους πηγαίνουν.

Οι ιδιοκτήτες ταξί λένε πως έχουν ζητήσει από την πολιτεία να ληφθεί ιδιαίτερη μέριμνα για την μεταφορά πολιτών που ανήκουν στις λεγόμενες ευπαθείς ομάδες, όπως φοιτητές, ηλικιωμένοι, μακροχρόνια άνεργοι, προκειμένου να επιτραπεί να υπάρξουν φθηνότερα τιμολόγια για τις συγκεκριμένες ομάδες, αλλά μέχρι στιγμής κάτι τέτοιο δεν επιτρέπεται.








Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Γράψε την άποψή σου...